cepoi, ion, dl. teatru et comp. (interviuri cu marian negrescu)

Upload: cimec

Post on 06-Apr-2018

230 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    1/214

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    2/214

    - 1 -- 1 -- 1 -- 1 -- 1 -

    ION CEPOI

    DL. TEATRU et comp.

    TG-JIU * 2008

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    3/214

    - 2 -- 2 -- 2 -- 2 -- 2 -

    Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei CEPOI, ION

    Dl. Teatru et comp./ Ion Cepoi. - Trgu-Jiu:Editura Centrului Judeean pentru Conservarea i Promovarea Culturii Tradiionale Gorj, 2008

    ISBN 978-973-7847-20-1

    792(047.53)

    Aceast carte este un proiect sprijinit financiar deFundaia cultural ,,Elvira Godeanu" Tg-Jiu

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    4/214

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    5/214

    - 4 -- 4 -- 4 -- 4 -- 4 -

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    6/214

    - 5 -- 5 -- 5 -- 5 -- 5 -

    n loc de prefa

    Pe 1 iulie 2008, de ziua sa de natere, Aime Iacobescufcea o mrturisire care inea loc i de via i de profesiunede credin pentru toi cei asemenea ei:

    ,,{...} Noi am avut nite profesori extraordinari care, nmomentul n care te vedeau un copil de 16-17 ani, se uitau la tine (puteai s spui tu i ,,Tatl nostru") i tiau ce ai s joci decnd te-ai nscut i pn o s mori.Un artist se nate artist Un artist se nate artist Un artist se nate artist Un artist se nate artist Un artist se nate artist i moare artist i moare artist i moare artist i moare artist i moare artist (subl. ns.). Chestia asta cu pensionrile nuexist.Artitii sunt oameni de nenlocuit Artitii sunt oameni de nenlocuit Artitii sunt oameni de nenlocuit Artitii sunt oameni de nenlocuit Artitii sunt oameni de nenlocuit (subl. ns.)."

    Chiar aa, artitii sunt oameni de nenlocuit! i, Doamne,ct dreptate are! Spun asta n deplin cunotin de cauz, ca unul care a avut norocul s cunoasc un astfel de artist, MarianNegrescu pe numele su.

    De cnd l-am ntlnit - i sunt aproape trei decenii de a-tunci - omul acesta a avut o singur dragoste, o singur preocupare i un singur ideal - teatrul. Altfel spus, omul a-cesta a respirat i respir teatru, s-a hrnit i se hrnete cu

    teatru, s-a cununat i se cunun n fiecare dimineaa cu teatruli, sunt sigur, atunci cnd biologic nu va mai putea face toateaceste lucruri, va prefera s plece n alte lumi tot de pe scndura scenei.

    C asta nseamn predestinare, pasiune, mod de via saumai tiu eu ce altceva e de la sine neles. Ce e mai puin de neles pentru omul comun e faptul c printre noi chiar exist

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    7/214

    - 6 -- 6 -- 6 -- 6 -- 6 -

    astfel de semeni care-i druiesc necondiionat i total nu numai ntreaga lor capacitate emoional sau profesional ci c viaa nsi nu poate fi conceput de ei n afara altor miracole dect acelea date de art.De-a lungul timpului, dar n special din 1993 ncoace, decnd am avut privilegiul s iau parte la proiectul numit TeatrulDramatic ,,Elvira Godeanu", am avut discuii aproapeinterminabile cu Marian Negrescu. Despre toate cte exist pe lume, dar n primul rnd despre acest teatru din Tg-Jiucruia el i-a fost ctitor.

    Unora din afar cuvintele acestea pot s par prea mari.Nu sunt, din cel puin dou motive: unul, c subsemnatul n-a ridicat niciodat statui nimnui, nu tiu i nu pot organic s fac aa ceva; doi, c tot ceea ce a fcut Negrescu pentru teatruldin Gorj, n toi aceti 15 ani, nu a fost altceva dect o superb declaraie de dragoste adresat locului su de batin.

    Din toate aceste motive i cartea de fa - care cuprindeinterviuri cu Marian Negrescu i impresii despre instituia deart din Tg-Jiu - nu vrea s fac altceva dect s prezintetuturor un om i lucrarea sa pmnteasc numit Teatru.

    Din toate aceste motive, cartea de fa nu putea avea un alt titlu dect Domnul T Domnul T Domnul T Domnul T Domnul T eatru et comp.eatru et comp.eatru et comp.eatru et comp.eatru et comp., pentru c, n mintea mea, dup trecerea n nefiin a lui Valentin Silvestru - cel

    mai mare i mai sincer prieten pe care l-a avut vreodat instituia teatral din Trgu-Jiu -, aa l-am numit i peNegrescu: Domnul Teatru, adic. i am fcut-o din dou considerente: unul, c pentru aceti doi oameni destinul per-sonal a nsemnat exclusiv destinul unei instituii; al doilea, c ei fac parte din stirpea rar a ntemeietorilor de cultur.

    Ceilali, ci i cum am fost, nu am fcut altceva dect s le inem companie.

    Autorul

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    8/214

    - 7 -- 7 -- 7 -- 7 -- 7 -

    PARTEA In care aflm cine este i cu ce se ocup

    personajul principal

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    9/214

    - 8 -- 8 -- 8 -- 8 -- 8 -

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    10/214

    - 9 -- 9 -- 9 -- 9 -- 9 -

    *NUMELE I PRENUMELE:NUMELE I PRENUMELE:NUMELE I PRENUMELE:NUMELE I PRENUMELE:NUMELE I PRENUMELE:

    MARIAN NEGRESCU.MARIAN NEGRESCU.MARIAN NEGRESCU.MARIAN NEGRESCU.MARIAN NEGRESCU.DADADADADATTTTTAAAAA I LOCULI LOCULI LOCULI LOCULI LOCULNATERIINATERIINATERIINATERIINATERII:

    16 octombrie 1958, Tg-Jiu.PROFESIAPROFESIAPROFESIAPROFESIAPROFESIA (de cnd se tie pe lume): actor romn.

    STUDIISTUDIISTUDIISTUDIISTUDII: Institutul de Art Teatral i Cinemato-grafic Bucureti (clasa profesor univ. Sanda Manu),absolvit n 1989.

    LOCURI DE MUNCLOCURI DE MUNCLOCURI DE MUNCLOCURI DE MUNCLOCURI DE MUNC (de dimineaa i pn dincolode miezul nopii):- 1981-1982, referent Casa de cultur a municipiului

    Tg-Jiu; nfiineaz grupul muzical ,,Sideral" i formaia de teatru a instituiei);

    - 1982-1985, asistent imagine film, TVR;- din septembrie 1989, actor al Teatrului Naional din

    Craiova;- din iulie 1993 i pn n prezent, director al Teatrului

    Elvira GodeanuElvira GodeanuElvira GodeanuElvira GodeanuElvira Godeanu din Trgu-Jiu;- din decembrie 1993, regizor TDEG Tg-Jiu;- din octombrie 2002, actor la aceeai instituii.

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    11/214

    - 10 -- 10 -- 10 -- 10 -- 10 -

    CARIERACARIERACARIERACARIERACARIERAARARARARARTISTICTISTICTISTICTISTICTISTIC:- TEATEATEATEATEATRUL TRUL TRUL TRUL TRUL NAIONAL NAIONAL NAIONAL NAIONAL NAIONAL BUCURETI BUCURETI BUCURETI BUCURETI BUCURETI : Vasiliu din

    Jocul ielelor Jocul ielelor Jocul ielelor Jocul ielelor Jocul ielelor de Camil Petrescu, n regia Sandei Manu;Ipistatul nDale carnavaluluiDale carnavaluluiDale carnavaluluiDale carnavaluluiDale carnavalului de I.L. Caragiale - regia Sanda Manu;

    - STUDIOUL STUDIOUL STUDIOUL STUDIOUL STUDIOUL CASSANDRACASSANDRACASSANDRACASSANDRACASSANDRA(IATC): Berbecaru nProfesor Dr Profesor Dr Profesor Dr Profesor Dr Profesor Dr . Omu. Omu. Omu. Omu. Omu de Camil Petrescu, regia Adriana Popo-vici; Kent nRegele Lear Regele Lear Regele Lear Regele Lear Regele Lear de W. Shakespeare - regia

    Andreea Vulpe;- TEATEATEATEATEATRUL TRUL TRUL TRUL TRUL NAIONAL NAIONAL NAIONAL NAIONAL NAIONAL CRAIOV CRAIOV CRAIOV CRAIOV CRAIOV AAAAA: : : : : a debutat nVrul ShakespeareVrul ShakespeareVrul ShakespeareVrul ShakespeareVrul Shakespeare de Marin Sorescu, interpretndu-lpe Voicea, n regia lui Mircea Corniteanu.

    Apoi personajele lui au fost: Mick dinngrijitorulngrijitorulngrijitorulngrijitorulngrijitorulde Harold Pinter - regia Daniela Peleanu; Bassianus dinTTTTTitus Andronicusitus Andronicusitus Andronicusitus Andronicusitus Andronicus de W. Shakespeare - regia Silviu Pur-crete; Vntorul dinPhaedra Phaedra Phaedra Phaedra Phaedra de Euripide - regia SilviuPurcrete; Pulpan i Macbeth dinUbu rex cu sceneUbu rex cu sceneUbu rex cu sceneUbu rex cu sceneUbu rex cu scenedin Macbethdin Macbethdin Macbethdin Macbethdin Macbeth de Jarry i Shakespeare - regia Silviu Pur-crete; Seniorul de la Souche dinImprovizaie la VImprovizaie la VImprovizaie la VImprovizaie la VImprovizaie la Ver er er er er -----saillessaillessaillessaillessailles de Molire - regia Daniela Peleanu; Nae IpingescudinO noapte furtunoas O noapte furtunoas O noapte furtunoas O noapte furtunoas O noapte furtunoas de I.L. Caragiale - regia Daniela

    Peleanu; Vestitorul dinOrestia Orestia Orestia Orestia Orestia - regia Silviu Purcrete;17 roluri diferite nOperele complete ale lui WLMOperele complete ale lui WLMOperele complete ale lui WLMOperele complete ale lui WLMOperele complete ale lui WLMXPRXPRXPRXPRXPR de Jess Borgeson, Adam Long i Daniel Singer,regia Petre Bokor.

    Cu piesele regizate de Silviu Purcrete la Teatrul Na-ional din Craiova a fost n 96 de turnee n aproape toaterile Europei i de asemenea n Australia, Japonia, Ca-nada, America de Sud, Egipt, Singapore, jucnd n peste250 de reprezentaii.

    - TEATEATEATEATEATRUL TRUL TRUL TRUL TRUL POPULAR TG-JIU POPULAR TG-JIU POPULAR TG-JIU POPULAR TG-JIU POPULAR TG-JIU :***** A regizat A regizat A regizat A regizat A regizat :1. ,,Doctor fr voie" de Moliere;

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    12/214

    - 11 -- 11 -- 11 -- 11 -- 11 -

    2. ,,Cash" de S. Tarabussi;3. ,,Porunca a 7-a" de Dario Fo.

    - TEATEATEATEATEATRUL TRUL TRUL TRUL TRUL DRAMADRAMADRAMADRAMADRAMATIC ,,EL TIC ,,EL TIC ,,EL TIC ,,EL TIC ,,EL VIRAVIRAVIRAVIRAVIRAGODEANU" GODEANU" GODEANU" GODEANU" GODEANU" TG-JIU TG-JIU TG-JIU TG-JIU TG-JIU :

    * A regizat * A regizat * A regizat * A regizat * A regizat :1. ,,D'ale Carnavalului" de I. L. Caragiale (premiera:

    19 dec. 1993);2. ,,Jacques sau supunerea" de Eugen Ionescu (12

    dec. 1994);3. ,,A dousprezecea noapte" de W. Shakespeare (19dec. 1995);

    4. ,,Conu Leonida fa cu reaciunea" de I. L. Cara-giale (15 nov. 1996)

    5. ,,mblnzirea scorpiei" de W. Shakespeare (1 febr.1998);

    6. ,,O noapte furtunoas" de I. L. Caragiale (15 mai1999);

    7. ,,Commedia" de Marian Negrescu (11 dec. 1999);8. ,,O scrisoare pierdut" de I. L. Caragiale (31 mai

    2000);9. ,,Wally's cafe" de Sam Bobrick i Ron Clark (6

    apr. 2001);10. ,,D'ale carnavalului" de I. L. Caragiale (7 dec.2002);

    11. ,,Dropia" - adaptare Ion Cepoi dup ,,Paracliserul"de Marin Sorescu (22 martie 2003);

    12. ,,Visul unei nopi de var" de W. Shakespeare(27 martie 2004);

    13. ,,Nu sunt turnul Eiffel" de Ecaterina Oproiu (8apr. 2006);

    14. ,,Ieirea n lume" - adaptare Ion Cepoi dup ,,La lilieci" de Marin Sorescu (13 ian. 2007);

    15. ,,Cafeneaua" de Sam Bobrick (23 febr. 2008).

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    13/214

    - 12 -- 12 -- 12 -- 12 -- 12 -

    * A interpretat rolurile: * A interpretat rolurile: * A interpretat rolurile: * A interpretat rolurile: * A interpretat rolurile: 1. Majestatea Sa (,,Ultimul mprat" de Valentin Nico-

    lau, regia Vitalie Lupacu, premiera 26 oct. 2002);2. Baal & Milton (,,Victorie" de Howard Barker, re-

    gia Gelu Badea, premiera 17 mai 2003); evoluia dinacest spectacol i-a adus Premiul pentru rol masculin la Thalia Open Festival Tg-Mure, ediia 2004;

    3. Samson, Romeo, Iulius Cezar, Richard II, RegeleLear, Polonius, Laerte etc. (,,Operele complete ale lui

    WLM XPR" de Jess Borgeson, Adam Long i DanielSinger, regia Vitalie Lupacu, premiera 28 febr. 2004);4. Dom Juan (,,Dom Juan" de Moliere, regia Gelu

    Badea, premiera 8 mai 2004);5. Creon (,,Antigona" de Sofocle, regia Gelu Badea,

    premiera 6 nov. 2004);6. Regele Richard II (,,Richard II" de Shakespeare,

    regia Horaiu Ioan Apan, premiera 16 aprilie 2005);7. El (,,Doi pe o banc" de Alexandr Ghelman, regia

    Zoltan Schapira/ Suedia, premiera 4 sept. 2005, Casa-blanca/ Maroc); Premiu de onoare al FITUC, Maroc,2005;

    8. Primarul (,,Revizorul" de N. V. Gogol, regia Andrei

    Mihalache, premiera 15 dec. 2005);9. Giovanni (,,Btrnii" de Giampiero Frondini iAchille Roselletti, regia Achille Roselletti/ Italia, premiera 27 mai 2006);

    10. Emigrant 1 (,,Emigranii" de Stawomir Mrozec,regia Horaiu Ioan Apan, premiera 17 martie 2007;spectacolul a fost prezentat la Romania Theatre Festival1st edition, Istambul, Turcia, 22-24 mai 2007;

    11. Verinin (,,Trei surori" de A. P. Cehov, regia PetruCaia, premiera 6 octombrie 2007);

    12. Un dansator (,,Balera" - dancing Italia, de AchilleRoselletti, regia Achille Roselletti/ Italia, premiera 29martie 2008).

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    14/214

    - 13 -- 13 -- 13 -- 13 -- 13 -

    * A* A* A* A* Acolaborat colaborat colaborat colaborat colaborat , ca regizor i actor, cu Teatrul de NordSatu Mare i Teatrul Municipal Baia Mare.

    * A jucat n filmele * A jucat n filmele * A jucat n filmele * A jucat n filmele * A jucat n filmele : ,,Undeva n est" i ,,Flcri pecomori" (regia Nicolae Mrgineanu); "Vacana mare" (re-gia Andrei Blaier); "Domnioara Aurica" (regia erbanMarinescu); "Cortul" (regia Bogdan-Cristian Drgan).

    * AAAAA iniiat i coordonat turneele T iniiat i coordonat turneele T iniiat i coordonat turneele T iniiat i coordonat turneele T iniiat i coordonat turneele T eatrului ,,Elvira eatrului ,,Elvira eatrului ,,Elvira eatrului ,,Elvira eatrului ,,Elvira Godeanu" Godeanu" Godeanu" Godeanu" Godeanu" n Maroc, Suedia, Danemarca, Turcia i Italia.

    * A fost onorat A fost onorat A fost onorat A fost onorat A fost onorat cu Diplome de excelen de ctreConsiliul Judeean Gorj, Primria Tg-Jiu, alte instituiiadministrative i culturale din Gorj.

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    15/214

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    16/214

    - 15 -- 15 -- 15 -- 15 -- 15 -

    PARTEA a II-a n care aflm ce-a spus i ce-a fcut

    personajul de care vorbeam mai devreme

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    17/214

    - 16 -- 16 -- 16 -- 16 -- 16 -

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    18/214

    - 17 -- 17 -- 17 -- 17 -- 17 -

    *,,Fiindc Teatrul DramaticElvira Godeanu exist,

    deoarece toi cei care se ngrijesc ca aceast instituie s funcioneze sunt plini de bune intenii, nici noi, ca ziarist n-am fcut opinie separat. Un nceput e ezitant i trebuieateptat statuarea definitiv. O asemenea aezaretrainic se poate ntmpla prin noua premier anunat pe 31 octombrie a. c. Despre ea i despre alte proiectene vorbete dl. Marian Negrescu, directorul n exerciiu:

    - Stagiunea de toamn debuteaz cu comedia ,,Jour- Jour- Jour- Jour- Jour- dain cel scrntit dain cel scrntit dain cel scrntit dain cel scrntit dain cel scrntit (o molierian n trei acte) de MihailBulgakov. Permitei-mi ns, dei profit oarecum de prilej,

    s m refer la ce dorim s facem n acest al doilea an.Schimbri masive nu vor avea loc. Au fost angajai (la cumul, n.a.) nc trei actori profesioniti: Ilie Gheorghe,Iosefina Stoia, Adrian Andone, actori la Teatrul NaionalCraiova.

    - Nu trecei aa repede peste informaie. Zbovii cteva clipe.

    - De acord. Ilie Gheorghe, actorul numrul 1 al TNC,preferat de regizorul Silviu Purcrete, va juca la Tg-Jiu n ,,Dale carnavalului Dale carnavalului Dale carnavalului Dale carnavalului Dale carnavalului pe Pampon i rolul principal nspectacolul Andreei Vulpe - ,,T T T T T reziri reziri reziri reziri reziri - un scenariu pro-priu inspirat de un film al lui Robert de Niro. Iosefina Stoia este una din societarele TNC, o actri absolut ire-

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    19/214

    - 18 -- 18 -- 18 -- 18 -- 18 -

    zistibil n rolurile de comedie. Adrian Andone e untnr cu reale perspective n devenirea sa. El urmeaz s se ocupe mpreun cu mine de pregtirea specific a actorilor deja angajai ai T.D.E.G.

    - Revenii la ideea de baz. La coninutul stagiunii de toamn.

    - Desigur. O prim veste. Ne ocupm de reluare, nprimul rnd, a evoluiei altor trupe de teatru din ar pescena din Tg-Jiu, a Casei de cultur a sindicatelor.

    ntre timp, fosta Sal 23 August a intrat n reparaiicapitale. Spectatorii vor fi peste 2-3 ani beneficiarii uneibijuterii estetice i utilitare, cu 250 locuri. O premier pentru ora, o sal de unic folosin cu abonamenteexclusive anuale i chiar... pe via.

    - Ce specific vizai pentru acest nou teatru, ca el s nu piar?

    - Eu visez transformarea acestui teatru ntr-un centrunaional de cercetare teatral, primul de acest gen dinRomnia, aceast form fiinnd n toate rile civilizatei fiind finanat de Guvern.

    - Ne putei da un exemplu? - C.I.T. de la Paris, condus de marele Peter Brook.

    Vom organiza n acest context o sesiune de comunicritiinifice pe teme teatrale, evident cu participare interna-ional, care va avea loc anual n cadrul festivalului pecare vrem s-l instituim.

    Spun vrem pentru c, de la 1 septembrie acest an,alturi de noi se va afla un prieten nepreuit, dl. IonCepoi, n postura celui dinti secretar literar din istoria teatrului local.

    Vom ncheia deasemenea un contract ntre teatrul nos-tru i Academia de Teatru din Bucureti n vederea ofeririiunei burse anuale pentru cei mai buni dintre studeniide la regie - ani terminali!

    - De ce regizori vor fi produse spectacolele acestei

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    20/214

    - 19 -- 19 -- 19 -- 19 -- 19 -

    toamne? - Spectacolele din acest an vor fi produse de regizori

    profesioniti, ceea ce se constituie ntr-o garanie a cali-tii lor. Iat repertoriul stagiunii 1994-1995:JourdainJourdainJourdainJourdainJourdaincel scrntit cel scrntit cel scrntit cel scrntit cel scrntit , de Mihai Bulgakov - regizor Cristian Juncu;T T T T T reziri reziri reziri reziri reziri - scenariu propriu al regizoarei Andreea Vulpede la Teatrul Naional Bucureti;Scrisorile lui Pavel Scrisorile lui Pavel Scrisorile lui Pavel Scrisorile lui Pavel Scrisorile lui Pavel -scenariul i regia Goange Marinescu de la Teatrul ,,AntonPann din Rm. Vlcea;Preioasele ridicole Preioasele ridicole Preioasele ridicole Preioasele ridicole Preioasele ridicole , de Molire

    - regia Daniele Peleanu de la T. N. Craiova;Cum v Cum v Cum v Cum v Cum v place place place place place , de W. Shakespeare - regia Marian Negrescu;Dale carnavalului Dale carnavalului Dale carnavalului Dale carnavalului Dale carnavalului i Jacques sau supunerea Jacques sau supunerea Jacques sau supunerea Jacques sau supunerea Jacques sau supunerea (reluri).

    {Ion Popescu,n stagiunea de toamn - o nou n stagiunea de toamn - o nou n stagiunea de toamn - o nou n stagiunea de toamn - o nou n stagiunea de toamn - o nou comedie: ,,JOURDAIN CEL SCRNTIT, de Mihail comedie: ,,JOURDAIN CEL SCRNTIT, de Mihail comedie: ,,JOURDAIN CEL SCRNTIT, de Mihail comedie: ,,JOURDAIN CEL SCRNTIT, de Mihail comedie: ,,JOURDAIN CEL SCRNTIT, de Mihail Bulgakov Bulgakov Bulgakov Bulgakov Bulgakov, Gorjeanul , 24 septembrie 1994}

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    21/214

    - 20 -- 20 -- 20 -- 20 -- 20 -

    *,,- Ideea nfiinrii unui teatru profesionist este un

    vis mai vechi al unor mptimii ai scenei din Tg-Jiu,printre care am cinstea a m numra i eu. Ea a devenit realitate prin decizia Direciei Teatre din Ministerul Cul-turii, dup un an de tatonri reciproce ntre conducerea Direciei i teatrul nostru. n peisajul cultural gorjean a aprut astfel cea mai tnr instituie teatral din Rom-nia, de ale crei destine manageriale am cinstea s m ocup. Deocamdat, ne desfurm activitatea n Casa de cultur a sindicatelor din Tg-Jiu.

    Spun deocamdat, deoarece n scurt timp (septem-

    brie-octombrie 1996) va fi dat n funciune noua cldirea instituiei n spaiul reprezentat acum de o veche cldire(sal de cinema), cldire ce ne-a fost repartizat pringentileea Primriei pentru o perioad de 20 ani fr pre-tenii materiale i cu posibiliti reale de a ne fi repartizat definitiv. Aa stnd lucrurile, s-a licitat proiectul acesteinoi sli, ctigat de firma PERFECT din Tg-Jiu, care are n componena sa oameni minunai, profesioniti demarc; ei sunt cei care, dup discuii avute mpreun,au imaginat viitorul teatru. Aa cum se prezint, proiectulva fi unul de ultim generaie, totul la nivelul exigenelor internaionale din domeniu. Sala va avea 257 locuri, con-ceput fiind n aa fel nct s se poat transforma n

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    22/214

    - 21 -- 21 -- 21 -- 21 -- 21 -

    maximum zece minute din ,,stilul italian (de baz) ncel ,,elisabetan. Este o noutate n domeniu, la noi, evi-dent, i ne va da posibilitatea unor montri spectaculoase.Reinei data inaugurrii: septembrie-octombrie 1996!

    n ceea ce privete colectivul artistic: acesta este for-mat pe structura vechiului Teatru Popular i are n compo-nen actori cu state vechi (8-9 ani) precum i tineri cebat la porile afirmrii. Amintesc aici cteva nume: Ionu Stoica, Adriana Brnzan, Dan Dobroiu, Luminia

    orop-Goa, Simona Popescu, Valeriu Bzu, ConstantinEremia, precum i Ion Alexandrescu, acesta din urm fiind primul absolvent de teatru care a decis s se ren-toarc acas dup terminarea facultii. De asemenea,colaborm cu civa actori de marc ai teatrului rom-nesc: Ilie Gheorghe, Iosefina Stoia, Adrian Andone, Ga-briela Baciu - actori ai Naionalului craiovean i caresunt angajai, prin cumul, la teatrul nostru. Colaborarea aceasta este de natur s propulseze teatrul nostru ntr-unviitor, sper nu prea ndeprtat, n elita teatral din Ro-mnia. (...)

    Stagiunea 1994-1995 am deschis-o cuJourdain cel Jourdain cel Jourdain cel Jourdain cel Jourdain cel scrntit scrntit scrntit scrntit scrntit de M. Bulgakov, n regia lui Cristian Juncu.

    Continum cu un basm regizat de Ion Alexandrescu,apoi cuOthello Othello Othello Othello Othello de W. Shakespeare, n regia AndreeiVulpe de la T. N. Bucureti (spectacol n coproducie cuT. N. Craiova)... i un nou spectacol n regia lui CristianJuncu asupra cruia purtm nc discuii.

    Alte proiecte? Ei bine, n 1996 -1997, dup terminarea cldirii teatrului, doresc s-mi realizez un vis mai vechi:crearea unui Centru Internaional de Cercetare teatral cu participri internaionale. De asemenea, am n vedereun contract cu Academia de Teatru din Bucureti princare noi vom institui o burs de un an pentru eful depromoie al clasei de regie n vederea montrii la Tg-Jiua spectacolului de diplom. Bursa va fi de un milion lei

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    23/214

    - 22 -- 22 -- 22 -- 22 -- 22 -

    (sau ce va nsemna un milion n 1996).Anul 1994 a fost srbtoresc n ceea ce ne privete;

    s-au mplinit 160 ani de la primul spectacol de sine st-ttor n Tg-Jiu. Pornim deci la drum cu o tradiie i cudorina noastr de a aduce n peisajul teatral din Romnia o instituie tnr dar i o posibil schimbare a mentali-tii oamenilor de teatru i a publicului, oferindu-le tu-turor o fa nou a instituiei teatrale clasice. Suntemtineri, frumoi, buni, ncercm s rmnem noi nine

    oferind ceea ce avem mai de pre: sufletul nostru. Restulva decide timpul.nchei cu un gnd pentru studenii colilor de teatru:

    n Tg-Jiu, sub patronajul tinereii i al numelui ELVIRAGODEANU se ntmpl ceva. Venii s vedei!

    {Directori la Rampa.../ Marian Negrescu - T Directori la Rampa.../ Marian Negrescu - T Directori la Rampa.../ Marian Negrescu - T Directori la Rampa.../ Marian Negrescu - T Directori la Rampa.../ Marian Negrescu - T eatrul eatrul eatrul eatrul eatrul ,,Elvira Godeanu din Tg-Jiu ,,Elvira Godeanu din Tg-Jiu ,,Elvira Godeanu din Tg-Jiu ,,Elvira Godeanu din Tg-Jiu ,,Elvira Godeanu din Tg-Jiu, Rampa , nr. 16/ 14-20ianuarie 1995}

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    24/214

    - 23 -- 23 -- 23 -- 23 -- 23 -

    *,, - Marian Negrescu, ce vrst ai i cum te simi n

    postura celui mai tnr director al celui mai tnr teatru profesionist din Romnia ?

    - Am 36 de ani. Postura la care faci referire este una

    mgulitoare i frumoas prin greutatea ei. Mgulitoarepentru c este pentru ntia oar cnd am acceptat ofuncie de rspundere, urmare a unei solicitri onoranteformulate de Consiliul Judeean Gorj. E plcut s afli c nite oameni de calitate se gndesc la tine. Frumoas,pentru c arta, teatrul n particular, i ofer satisfaciiestetice fabuloase. Grea, pentru c nu este uor s studiezila microscop sufletul uman.

    - Faci parte dintr-o trup celebr, cea a Teatrului Na- ional din Craiova. De ce nu ai rmas numai actor? Apoi,dezvolt puin ideea, mult lume de aici i de aiurea se ntreab ce i-a trebuit Trgu-Jiului Teatru, ca instituie,evident?!

    - Aici e o mic problem. Eu nu am, deocamdat,contiina a ceea ce nseamn ,,funcie/ ,,director etc.Eu sunt actor. Sunt pus n ,,capul trebii, consider eu,pe post de ,,paratrznet n faa loviturilor celor caresunt mpotriva ideii de cultur adevrat. Trgu-Jiul arenevoie de teatru. Sunt convins. Simt asta. Noi suntemoglinda acestei societi i, din fericire, mai sunt oameni

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    25/214

    - 24 -- 24 -- 24 -- 24 -- 24 -

    care au curajul s se priveasc n ea. Acetia sunt spec-tatorii notri. Existm pentru c exist ei, nu?

    - Omenete vorbind, te-a dus vreodat gndul c tot ceea ce faci acum la Tg-Jiu, bine sau ru, se cheam istorie?

    - Da! E un simmnt teribil de rscolitor... Dar, a propos, ntrebarea nu-i cinstit, sau cel puin n circums-tanele acestui interviu nu-i cinstit. ncerci s arunci nspatele meu o formul care-i aparine. Sper c-i amin-

    teti ntlnirea noastr din vara lui 94, ntlnirea aceea n doi, aceea cnd i-am propus s-mi fi aproape n po-vestea asta, ca secretar literar. Cel care a formulat ntia oar sintagma cu facerea istoriei tu ai fost. Eu, care eramdeja implicat n problem, nu-mi puteam permite s orostesc la modul propriu, ar fi fost dovada unui nceput de paranoie. Sigur, acum sunt convins c participm la facerea istoriei. Dac o s i reuim, vom vedea pesteciva ani. Oricum, e clar, suntem deja nite rotie nmecanism, ct de importante ori de necesare numai vii-torul va putea spune. i mrturisesc c de multe ori m ntreb dac voi fi n stare s fiu la nlimea acestei idei...Mi-e team puin, recunosc. Dar nu mersul spre Golgota

    m nspimnt, nu! Ci faptul c, ntmpltor, sunt prin-tre cei care vor semna aceast ,,fil...- Exist preri, i nu puine, c Teatrul ,,Elvira Go-

    deanu nu este dect o anex a Teatrului Naional dinCraiova. Tu ce crezi?

    - Categoric, nu! E o aberaie! Colaborarea cu T. N.C. este benefic pentru noi, pentru actorii din teatrulnostru i, nu n ultimul rnd, pentru spectatori. Eu apune problema i altfel: oare prezena actorilor celui maigalonat teatru din Romnia nu este o recunoatere a Teatrului nostru? Aceti actori craioveni, care colind de patru ani de zile lumea de la un capt la cellalt, au einevoie de Tg-Jiu pentru a-l face o anex? Eu cred c

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    26/214

    - 25 -- 25 -- 25 -- 25 -- 25 -

    nu. Suntem actori profesioniti, nu afaceriti mruni.- S-au produs modificri de repertoriu n structura

    stagiunii 1994-1995. Existena unei singure premiere pn n prezent - J ourdain cel scrntit ourdain cel scrntit ourdain cel scrntit ourdain cel scrntit ourdain cel scrntit - a dus la apariia aseriunii c instituia pe care o conduci ar fi o ,,form fr fond. Poi s-o combai?

    - Faptul c n-am avut pn acum, la acest moment,dect o premier se datoreaz unor condiii obiective.Regizorul George Marinescu de la Teatrul din Rmnicu

    Vlcea, care trebuia s monteze ,,Scrisorile lui Pavel Scrisorile lui Pavel Scrisorile lui Pavel Scrisorile lui Pavel Scrisorile lui Pavel ,n-a putut veni n perioada promis. Acum s-a intrat nrepetiii finale cu ,,Cstoria Cstoria Cstoria Cstoria Cstoria de Gogol, cu premiera n jur de 10 martie. Din 12 februarie, la Craiova i Tg-Jiu, n paralel, intrm n repetiie cu o coproducie -Othello Othello Othello Othello Othello de W. Shakespeare, n regia Andreei Vulpe de la Naio-nalul din Bucureti. Premiera - 5 mai 1995. Dac adu-gm i basmul ,,Muck cel mic Muck cel mic Muck cel mic Muck cel mic Muck cel mic n regia lui Ion Alexan-drescu, basm aflat n prag de finalizare, rezult c nu-mrul de premiere al actualei stagiuni va fi respectat. Eadevrat, structura repertoriului s-a modificat. Dar asta se ntmpl n orice teatru din Romnia... Vrei un exem-plu? Teatrul Naional din Craiova a anunat anul trecut

    premierele:Hamlet, Faust, Improvizaia de la Versailles !Ce premiere am avut acolo?Iona, O mas pe cinste !...Form fr fond? E un eufemism ieftin! No comment!

    - n general, eti mulumit de tine, de trup, de cola- boratori? Acestora din urm ce le-ai reproa? Sau pe cine ai remarca - dac e cazul. Ci dintre ei crezi c au anse s creasc profesional?

    - Sunt mulumit de toi, cu o singur excepie: eu!Pentru c toi cei din teatru pot s greeasc, netiind nc ce nseamn un teatru profesionist. Eu... nu am voie!De remarcat, n aceste condiii, trebuie s-i remarc petoi pentru c fac aici, n ora, o activitate promoional.E bine s ai aripile sntoase la nceput. Vor crete toi,

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    27/214

    - 26 -- 26 -- 26 -- 26 -- 26 -

    sigur!- Care este reacia presei la jumtate de stagiune? - Formidabil! N-ai suficient spaiu s-o publici n c-

    teva numere! Domnul Valentin Silvestru, decanul devrst al criticilor de teatru i preedintele Asociaieicriticilor de teatru din Romnia, spunea recent: ,,Asistmla naterea unui teatru profesionist care promite foarte mult. Sunt convins c ndrumat bine i muncind vor ajunge la vrf. Eu ce s mai zic?

    - Ai vrea s mulumeti cuiva n mod deosebit? - Da! Generaiilor succesive de actori i spectatorilocali care, iat, de 160 ani au crezut n ideea de teatru n Tg-Jiu i Consiliului Judeean Gorj, care a fcut realizabil aceast idee. Nu n ultimul rnd, Primrieimunicipale, prin a crei graie ne-a fost cedat vechea sal de cinema a oraului; apoi, firmeiPerfect Perfect Perfect Perfect Perfect din Tg-Jiu,care a imaginat arhitectural viitorul sediu. Data inaugu-rrii? Septembrie-octombrie 1996.

    - Marian Negrescu, i-e greu? - Mi-e foarte greu, dar nesomnul meu nu conteaz...

    n orice biseric trebuie zidit un suflet...- Succes, maestre vistor!

    - Nu mai puin, domnule secretar literar!{Ion Cepoi,Cu Marian Negrescu despre teatru i...Cu Marian Negrescu despre teatru i...Cu Marian Negrescu despre teatru i...Cu Marian Negrescu despre teatru i...Cu Marian Negrescu despre teatru i...T T T T T eatru/ Interviu eatru/ Interviu eatru/ Interviu eatru/ Interviu eatru/ Interviu, Brncui , An I, Nr. 1/ 19 februarie1995}

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    28/214

    - 27 -- 27 -- 27 -- 27 -- 27 -

    *,, - Domnule Marian Negrescu, cum ai gndit, cum

    ai aprecia stagiunea n curs? Ce sperai s mai realizai?- Este vorba de noua etap n viaa tnrului nostru

    teatru - fapt probat i de cifra spectatorilor i numrul

    sporit al reprezentaiilor - o suit de 29 spectacole n 5sptmni. Concludent mi se pare i frecvena specta-torilor, care ocup n fiecare sear peste 60 la sut dinsala de 500 locuri a Casei de cultur a sindicatelor, ncare jucm deocamdat. Un procent bun - atta vremect suntem n situaia de a recreea un ,,reflex al mersuluila teatru, disprut n ultimii ani - cnd practica stagiu-nilor permanente ale Naionalului din Craiova, ale tea-trelor din Piteti, Petroani, sau cea a turneelor unor pres-tigioase colective bucuretene n-a mai funcionat i ecou-rile ei au disprut. Cci dac cu 8-10 ani n urm media era cam 1,5-2 spectacole pe sptmn, dup 1990 ea se redusese incredibil!

    - Cine v-a sprijinit n efortul dvs.? - Ar trebui s ncep cu preedintele ConsiliuluiJudeean - dr. ing. tefan Popescu-Bejat, un mptimit al ideii de teatru i de viaa spiritual la Tg-Jiu.Mrturisesc, sincer, c fr omul acesta receptiv, delicat,un mare prieten al teatrului, nu ne ,,descurcam. Domnia sa a fost tot timpul o extraordinar ,,locomotiv i un

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    29/214

    - 28 -- 28 -- 28 -- 28 -- 28 -

    extraordinar ,,paratrznet pentru dezvoltarea activitiinoastre. Ar trebui s vorbesc mult de colectivul format aici i de spiritul lui de druire, ca i de solicitudinea colegilor mei din Craiova. De un mare sprijin ne-a fost prezena la Tg-Jiu nc din faza ,,gestaiei teatrului a criticilor (n frunte cu domnul Valentin Silvestru) i a unor personaliti artistice, precum Ctlina Buzoianu,ori Sanda Manu, profesoara mea de la ATF, pe care oateptm la Tg-Jiu, pentru un Work-shop. Solidaritatea

    de care vorbesc a reprezentat o certificare a faptului c ceea ce vrem noi nu e o utopie, rspunde unei necesiti,ca i exigenelor valorii artistului.

    - Pentru dvs. perspectiva se ,,arat extraordinar.Trgu-Jiu este singurul ora din ar n care se nal naceste zile un teatru. Cum va arta acest teatru, cuml-ai visat, cum a fost proiectat?

    - V asigurm c proiectul acestui teatru deaproximativ 250 locuri, pentru care se preconizeaz oinvestiie de 5 miliarde lei, este absolut minunat. Evi-dent c s-a vizat o funcionalitate optim, o maxim modernitate. n ceea ce m privete, de cte oricltoream cu Teatrul Naional Craiova radiografiam,

    notam tot ce vedeam interesant. i atunci cnd veneamacas, la Tg-Jiu, eu povesteam, iar proiectantul(arhitectul Mihai Maicovski, un mare talent, cruia Tg-Jiul i datoreaz i splendida cldire a Tribunalului!)desena. Din multele aspecte posibile a insista pe sala cu dou ,,variante. O sal tradiional care, prindeplasarea pe lateral a primelor patru rnduri i prinemergena unui ,,pinten al scenei, se poate transforma ntr-un spaiu de joc asemntor celui de la Grdina Icoanei. Apoi: ntreaga ,,parte de lumin i sunet va ficomputerizat. Vom avea i cabine de traducere si-multan. i pentru c realitatea permite s vism cu ochiideschii - a ndrzni s mrturisesc c am dori ca teatrul

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    30/214

    - 29 -- 29 -- 29 -- 29 -- 29 -

    nostru s gzduiasc un Centru de antropologie teatral,un Festival al femeilor creatoare etc.

    - Cnd sperai c va avea loc inaugurarea acesteicldiri?

    - Constructorii ne-au promis predarea pentrudecembrie 1995 - ianuarie 1996, ceea ce ar nsemna ca primul spectacol n cas nou s aib loc prin martie.

    - Cu ce visai s inaugurai noul teatru?- Cu un ,,Pescruul - ca manifestare a relaiei vitale

    i dramatice: teatru - via.- Succes! {Natalia Stancu,Tg-Jiu - singurul loc din ar nTg-Jiu - singurul loc din ar nTg-Jiu - singurul loc din ar nTg-Jiu - singurul loc din ar nTg-Jiu - singurul loc din ar n

    care se construiete un nou teatru care se construiete un nou teatru care se construiete un nou teatru care se construiete un nou teatru care se construiete un nou teatru, Curierul Naional ,nr. 1587/ 29 mai 1996}

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    31/214

    - 30 -- 30 -- 30 -- 30 -- 30 -

    *,, - De data aceasta v-am chemat la o ntlnire cu

    Teatrul Dramatic ,,Elvira Godeanu din Tg-Jiu, condus de actorul Marian Negrescu pe care, probabil, l cunoatei din spectacolele Teatrului Naional dinCraiova.

    Teatrul ,,Elvira Godeanu se afl ntr-un turneu la Bucureti, gzduit de Teatrul de Comedie, turneu cecuprinde trei spectacole:Jourdain cel scrntit Jourdain cel scrntit Jourdain cel scrntit Jourdain cel scrntit Jourdain cel scrntit, pe carel-ai putut vedea asear, n regia lui Cristi Juncu, aici defa; n ast sear, ''Carantina Carantina Carantina Carantina Carantina, n regia lui BogdanCristian Drgan, care ne onoreaz deasemenea cu pre-

    zena lui, iar smbt, la ora 20, ''Cstoria Cstoria Cstoria Cstoria Cstoria de Gogol,tot n regia lui Cristi Juncu.Teatrul ,,Elvira Godeanu se afl pentru prima oar

    n turneu la Bucureti.Este important acest pas pentru evoluia teatrului

    dumneavostr i cred c este interesant s aflm att dela director ct i de la profesionitii care au lucrat la Teatrul din Tg-Jiu ce-i propune acest teatru, cu ce vinenou, care este strategia dumnealor i ce proiecte de viitor au, cum au lucrat...

    Cred c, mai nti, domnule Marian Negrescu, ai putea s ne facei o prezentare.

    - Da. V mulumesc. S o lum cronologic, foarte

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    32/214

    - 31 -- 31 -- 31 -- 31 -- 31 -

    scurt. Teatrul a luat fiin cu statut profesionist n 1993,este n subordinea i subvenia Consiliului Judeean Gorj,cei care dau banii sunt organismele locale. Noi nu ne-amapucat s construim numai o trup de teatru, de fapt am nceput lucrul pe fosta trup a Teatrului Popular - nutoat, ci anumii actori din aceast trup. Politica repertorial a acestor aproape trei ani a fost una special, n sensul c spectacolele, piesele care au fost montateaici au fost alese n aa fel nct aproape toat trupa s

    se produc, s joace n permanen i s in contactulcu scena.nainte de a apela la profesioniti pentru a putea s

    prezint n lume aceast trup, am lucrat cteva spectacolechiar eu, ca s-i pot pune n micare, cum s-ar zice, ceea ce nseamn nivel de anul nti de studiu la Academia de Teatru i Film. Astfel am montat Jacques sau supunerea de Eugen Ionescu iDale Carnavalului deCaragiale.

    Abia dup acest prim an de studiu am apelat la doitineri regizori profesioniti. Cronologic, primul esteCristian Juncu, elev al doamnei Ctlina Buzoianu, carea rspuns acestei rugmini, a venit la Tg-Jiu i a fcut

    acest prim spectacol -Jourdain cel scrntit Jourdain cel scrntit Jourdain cel scrntit Jourdain cel scrntit Jourdain cel scrntit . El a recidivat n Cstoria Cstoria Cstoria Cstoria Cstoria de N.V. Gogol, n care alturi de trupa dela Tg-Jiu particip i trei actori ai T.N. Craiova, treicolegi de-ai mei. A vrea s fac chiar referire la ei: estevorba de dl. Vladimir Juravle, aici prezent, de doamna Josefina Stoia i de Adrian Andone, toi trei actoriimportani ai T. N. C., care, colegial, au ajutat, au pusumrul la construcia teatrului de la Tg-Jiu.

    A venit anul acesta rndul unei noi colaborri, fcut cu ocazia unei premiere mondiale: este vorba de cola-borarea cu dl. Bogdan Cristian Drgan, regizor de filmi de teatru. A fost o colaborare extrem de fructuoas pentru noi; este vorba despre spectacolulCarantina .

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    33/214

    - 32 -- 32 -- 32 -- 32 -- 32 -

    Autorul acestei piese este Tullio Zanovello, italian nscut i crescut n Elveia, prezent la premiera de la Tg-Jiu. Els-a declarat ncntat de spectacol i i dorete acum s impresarieze acest spectacol n Elveia. Dnsul a cedat,pentru c tot suntem n perioada ,,drepturilor de autor,drepturile de autor i drepturile conexe Teatrului nostru.

    n repertoriul nostru n acest an se mai afl o premier naional, este vorba deSemnul crucii de Gabriel Marcel.E prima reprezentare a lui Marcel n Romnia. Specta-

    colul a fost prezentat la Sibiu, la seciunea MARI SPEC-TACOLE - cum a decis juriul, n cadrulFestivalului de teatru tnr profesionist . A avut ecou extrem de favorabil n rndul specialitilor strini. Spectacolul a fost pus nscen de Radu Tempea de la Cluj i avem n plan s-litinerm n ar i nu numai.

    O alt premier a fost ,,A dousprezecea noapte deW. Shakespeare, n regia mea, precum i ,,Interesul poar- t fesul de Jacinto Benavente (laureat al Premiului No-bel pentru literatur n 1922), n montarea lui EugenTitu, actor profesionist al teatrului nostru. n fapt, aceast montare a nsemnat venirea lui Titu Eugen la teatrul nos-tru, el a absolvit Institutul de teatru de la Cluj, clasa

    doamnei Sorana Coroam. Eugen a venit, a propus unspectacol, l-am acceptat... Un spectacol decommedia dell arte extrem de interesant.

    ... S-ar cuveni s dau informaii despre noul sediu.Acest teatru se construiete pe locul unei foste sli decinema, la km zero al oraului, dup un proiect al arhi-tectului Mihai Maicovschi. El are cteva soluii speciale,nouti chiar n plan arhitectural.

    Sala va avea o capacitate de 257 locuri. Ea este mo-bil, n sensul c scaunele sunt pe sistem graden, adic primele patru rnduri se pot detaa lateral; sub scen este un pinten lung de opt metri, care, odat acionat,transform sala n genul celei de la Bulandra. E i un

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    34/214

    - 33 -- 33 -- 33 -- 33 -- 33 -

    sistem complicat de trape - nou trape acionate hidraulic.Tot teatrul va fi computerizat. Investiia total se ridic la circa 5 miliarde lei, adic 10% din bugetul judeuluiGorj pe anul 1996! Repet, investiia este fcut de Con-siliul Judeean Gorj. Finalizarea construciei este esti-mat pentru ianuarie-februarie 1997. Sala va fi dotat cu instalaie de climatizare complet etc. Va fi una dintrecele mai moderne sli de teatru din Romnia. Aceasta este un prim pas. Al doilea pas va fi probabil la sfritul

    anului viitor: dorim s organizm un Festival Interna-ional de teatru ,,Elvira Godeanu, cu o participare im-portant din strintate. El va fi dublat de sesiuni decomunicri tiinifice pe teme de antropologie teatral.O dat finalizat prima ediie a festivalului, avem nintenie i o propunere legislativ - transformarea teatruluinostru ntr-un Centru de cercetare teatral internaional,cu tot ceea ce cuprinde acest termen, logistic vorbind:hotel, terenuri de tenis, bowling etc.

    Dac mi-e greu... Mi-e greu, sigur, mai ales n contex-tul turneelor teatrului din Craiova. Noroc c am lng mine o echip extrem de tnr i doritoare de a facetreab, de a face meserie...

    Sper ca lucrurile s fie aa cum ni le-am imaginat.n contextul finalizrii cldirii mai exist un proiect,pe care vreau s-l naintez Academiei de teatru i Film:o burs de 1 milion lei pe care s-o ofere teatrul din Tg-Jiuunui student de la regie, an terminal. El, studentul, va trebui s vin la Tg-Jiu i s-i fac aici proiectul dediplom, cu trupa de aici, n condiii tehnice, sperm,impecabile.

    Exist i probleme sociale pe care nu le putem des-pri de zidirea teatrului nostru. Dup ce se vor termina alegerile, sperm ca noul primar s dea curs solicitriinoastre mai vechi, aceea a obinerii n spaiile unor cldiride serviciu a unor garsoniere pentru actori. Avnd n

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    35/214

    - 34 -- 34 -- 34 -- 34 -- 34 -

    vedere c acum ies de pe bncile colii mult mai muliactori ca nainte de 1989, posibilitatea de a avea o locu-in poate fi extrem de tentant pentru un tnr aflat la nceputul carierei. Teatrul ar avea numai de ctigat. (...)

    Cam asta ar fi tot.

    {EXTRASE din Conferina de pres susinut vineriEXTRASE din Conferina de pres susinut vineriEXTRASE din Conferina de pres susinut vineriEXTRASE din Conferina de pres susinut vineriEXTRASE din Conferina de pres susinut vineri21 iunie 1996 la sala UNITER/ 21 iunie 1996 la sala UNITER/ 21 iunie 1996 la sala UNITER/ 21 iunie 1996 la sala UNITER/ 21 iunie 1996 la sala UNITER/ Amfitrion: Aura Cor-beanu, UNITER/ Intervievat: Marian Negrescu, direc-

    torul Teatrului ,,Elvira Godeanu Trgu-Jiu}

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    36/214

    - 35 -- 35 -- 35 -- 35 -- 35 -

    *,,La Tg-Jiu funcioneaz din 1993 Teatrul Elvira Elvira Elvira Elvira Elvira

    Godeanu Godeanu Godeanu Godeanu Godeanu.Botezat cu numele actriei gorjence care, prin anii

    40-50, a ajuns una dintre marile celebriti ale scenei pariziene ( not antologator: semnatarul acestui articolface o regretabil confuzie ntre Elvira Godeanu i Elvira Popescu), noua instituie cultural era alctuit, pentru nceput, din amatori. Nite amatori cu mult ambiie i cu unele succese, nu numai locale, ns mult prea nen- semnate pentru dorina lor de afirmare i de a fi vzui n primul rnd acas la ei, de publicul lor. Patriotismul

    local al oltenilor este notoriu - i fr ndoial c tot pe seama acestuia trebuie pus i faptul c, mult nainte de 1989, un nume consacrat ca Mircea Corniteanu, pe atunci regizor la Teatrul Naional din Craiova, a lucrat vreo patru spectacole cu trupa din Tg-Jiu. Ceea ce cons- tituia o garanie suficient c lucrurile nu se vor cantona n orizontul de nlocuitor de cultur al Cntrii Rom- Cntrii Rom- Cntrii Rom- Cntrii Rom- Cntrii Rom- niei niei niei niei niei, la mod pe atunci .

    De batin, desigur, din Trgu-Jiu, Marian Negrescu,directorul noului teatru, a jucat i el n apte spectacoleale vechii trupe. Asta nainte de a intra la I.A.T.C. El isoia lui, Gabriela Baciu-Negrescu, au fost colegi de pro-

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    37/214

    - 36 -- 36 -- 36 -- 36 -- 36 -

    moie; au absolvit amndoi secia Actorie n 1989, la clasa profesoarei Sanda Manu, iar acum, amndoi, sunt actori la Naionalul craiovean.

    - Domnule Negrescu, cum ai ajuns la ideea de a v dota oraul cu o via teatral permanent i profesio- nist?

    - Vorbii de parc el n-ar mai fi avut niciodat aa ceva. A avut mult timp nainte de 1944, ba chiar de la 1834, cnd a avut loc primul spectacol de teatru n acest

    ora. Teatrul Milescu din Tg-Jiu a fost unul stabil i per-manent. Iar cnd acesta n-a mai fost unul permanent, a ajuns s gzduiasc turneele foarte frecvente ale teatrelor bucuretene. Oraul sta a fost dintodeauna un vad tea-tral, bun pentru trei-patru reprezentaii pe sptmn,ceea ce, raportat la numrul de locuitori, nu e ru deloc.

    - Ai nfiinat teatrul ca pe o secie a Naionalului de la Craiova?

    - Nu. n 1993, Consiliul Judeean Gorj a luat hotrrea de a-l nfiina ca pe o instituie cultural de interes jude-ean, aparinnd, adic, judeului. n primul an de activi-tate, cnd nc nici n-aveam o cldire a noastr, activi-

    tatea lui a fost urmrit, sub aspect profesional, de Direc-ia General a Instituiilor de Spectacol din MinisterulCulturii, care, apoi, i-a dat avizul pentru funcionarea lui pe cont propriu - vreau s spun n afara cadruluiadministrativ al ministerului. Pentru postul de director,erau n discuie dou propuneri: Horaiu Mlele, alt gorjean, i eu. Cum Horaiu era destul de ocupat la Bucu-reti, am rmas eu. Ni s-a dat o cldire n centru, n bu-ricul trgului, dar ce cldire! Era un fost cinema scosdin uz, care nainte de asta fusese sal de sport.

    Ca s v facei o idee, pot s v spun c tot ce amreuit s pstrm din el au fost doi perei laterali, amrefcut inclusiv fundaia. Pe cldirea asta, conform

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    38/214

    - 37 -- 37 -- 37 -- 37 -- 37 -

    Deciziei Consiliului Judeean, a ajuns stpn Teatrul,,Elvira Godeanu. Dar tot Consiliul Judeean ne-a apro-bat cele 12 miliarde lei pentru renovare i modernizare.Cu banii acetia, de fapt, am reconstruit cldirea. E osum serioas, pe care, probabil, n-am fi primit-o de la Ministerul Culturii. n momentul de fa, o asemenea investiie n cultur pot face numai autoritile locale.Banii pe care i-am primit noi erau din bugetul propriu alConsiliului Judeean. Vom termina lucrrile anul sta,

    am ajuns deja la finisaje. Teatrul acesta se poate numi,,construit i finanat de noi. Iar arhitectul Mihai Mai-covschi, autorul proiectului a fcut, zic eu, un lucruexcelent.

    UN OBIECT SCUMP, DE LUX- Dintre factorii de decizie locali, cine v-a ajutat la

    nceput? Cine a fost ,,naul teatrului? - Preedinte al Consiliului Judeean era n 1993 actua-

    lul deputat PD tefan Popescu-Bejat. Acum este domnulNicolae Mischie, fost deputat PDSR.

    Nu le-a fost prea uor cu noi i problemele noastre.n 1993, le-am spus consilierilor judeeni c, pentru ca

    eu s accept postul de director, trebuie ca teatrul acesta s fie considerat drept ceea ce este: un obiect de lux,care va costa muli bani. Era obligatoriu s fiu ct maiexplicit, pentru c era vorba de bani publici.

    - De costat, cost, dar sub ce form? De instituie bugetar, cu salarii fixe, pltite cu regularitate - sau de instituie destinat realizrii unor proiecte bine precizate, punctuale, cum se spune astzi - i cu colaboratori tem- porari?

    - Pn la anul, vom continua s fim o instituie buge-tar. Apoi, vom deveni un ,,teatru de proiecte. n camtoate cele 49 de ri unde am fost pn acum cu specta-colele lui Silviu Purcrete de la Craiova exist obiceiul

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    39/214

    - 38 -- 38 -- 38 -- 38 -- 38 -

    de a se apela la cte un nume mare - Peter Brook, ArianeMouchkine, Purcrete, de exemplu - pentru a i se ncre-dina conducerea unui asemenea centru de proiecte tea-trale, pentru a genera n jurul unei mari personalitiregizorale o activitate inovatoare, ct mai deprtat derutin.

    Ateptm doar adoptarea bugetului local pe anul 1998(pe lista Consiliului Judeean noi suntem prioritatea nu-mrul unu) pentru ca s putem trece la penultima faz,

    de finisare a cldirii. Ultima va fi cea de montare a insta-laiilor tehnice.

    CEA MAI MODERN DOTARE DIN ARAvem nitedotri tehnice extraordinare, de ultim or.

    Avem aparatur de sunet JBL de 4000 de wai, compu-terizat, de fabricaie american. Climatizarea total a cldirii este i ea o realizare de anvergur: ne cost 2,1miliarde de lei. Cldirea va avea un circuit nchis deteleviziune i toate serviciile asistate de calculator. Apara-tura de lumini, computerizat i de ultim generaie eSTRAND, din Anglia. Pe lng toate acestea, mai avemi cabine de traducere simultan n dou limbi de circu-

    laie, cu aparatura adecvat. Noua cldire va fi gata ,,la cheie n aceast toamn, iar primvara viitoare, maiprecis n perioada 10-20 aprilie 1999, aici va avea locprima ediie a Festivalului internaional de teatru Dialog 2000 .

    UN OREL DIN OLTENIA PE HARTA TEATRALA LUMII

    Prerea mea e c boala noastr, a tuturor, boala sfr-itului de mileniu, este necomunicarea. De aceea amintitulat festivalul astfel. Va fi o reuniune teatral destulde ambiioas, cu trei spectacole din strintate (cteunul din Anglia, Italia i Frana) i cinci din Romnia i,

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    40/214

    - 39 -- 39 -- 39 -- 39 -- 39 -

    de asemenea, cu un colocviu de antropologie teatral la care vor participa, timp de o sptmn, cinci critici tea-trali din Europa i cinci din Romnia. Cei zece criticivor fi, totodat, i membri ai juriului. Selecioner al spec-tacolelor din strintate va fi jurnalista Claudia Woolgar,care este critic de teatru, s-a implicat nc din 1991 nmanagementul activitilor culturale romno-britanicei cunoate bine viaa noastr teatral. Dac mai adu-gm i workshop-ul ce va fi organizat n paralel, rezult

    imaginea unui proiect cultural destul de complex.- Proiectul dumneavoastr va fi realizat tot cu banii Consiliului Judeean?

    - Mai mult cu cei ai Consiliului Britanic din Bucureti, n cadrul programului de schimburi teatrale anglo-ro-mne NOROC. Cheltuielile totale vor fi cam de 156.000de dolari.

    - Printre spectacolele prezente n festival va fi i vreunul al Teatrului ,,Elvira Godeanu?

    - Bineneles. i acest spectacol va fi unul la fel deneobinuit, cel puin sub aspectul organizrii, ca i tot restul festivalului. Va fi pus n scen piesa ,,Angajare Angajare Angajare Angajare Angajare de clownde clownde clownde clownde clown de Matei Viniec. Regizorul va fi englez, nu

    putem dezvlui numele lui pentru c tatonrile nc nus-au terminat i, de asemenea, trei dintre interprei vor fienglezi, ceilali fiind actorii teatrului nostru. Colegii notribritanici vor veni la Tg-Jiu cu o lun nainte de festival,acesta fiind intervalul necesar montrii.

    CRONICILE NU ERAU DE COMPLEZENDac ne gndim la faptul c respectabila carier in-

    ter naional a Teatrului Naional din Craiova a nceput (cu Ubu Rex , pus n scen n 1990 de Silviu Purcrete)prin invitarea acestuia la festivalul internaional de la Glasgow i a continuat, n repetate rnduri, pe scenelebritanice, ajungem neaprat la concluzia c, pentru

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    41/214

    - 40 -- 40 -- 40 -- 40 -- 40 -

    oamenii de teatru i publicul insular, Oltenia trebuie s apar ca o regiune a Romniei impresionant de... teatral.Un adevr trebuie s fie i n asta. La Teatrul ,,Elvira Godeanu, printre interprei se mai afl civa din vechea trup neprofesionist, dar n nici un caz diletant oricompus din veleitari, care n anii 80 fcea spectacolede ,,amorul artei: Rodica Gugu, Ionu Stoica, ValeriuBzu, cu toii acum ,,btrnii trupei cu vrste cuprinse ntre 26-28 ani. Lor li s-au alturat, din 93 ncoace,

    tineri absolveni ai Academiei de Teatru i Film Bucuretii ai altor coli de teatru: Carmen Roca, Mariana Ghi-ulescu, Eugen Titu, Ion Alexandrescu, precum i civa actori de la Craiova.

    Critica i-a ntmpinat la fel ca pe orice alt profesionist:fr menajamente. Dar, printre multele obiecii care lis-au adus, puteai descoperi i o voce ncurajatoare, peaceea a lui Valentin Silvestru, de pild:

    Este vorba de oameni care nu au fcut coli superioare de art dramatic, dar se mic - n linii generale, vorbesc - i acioneaz scenic ntr-un mod pe care, nc o dat, l consider surprinztor pentru un teatru aflat la nceputul su...scria regretatul critic, care numai de complezen

    nu putea fi bnuit.{Dan Predescu,Descentralizarea: patriotism local Descentralizarea: patriotism local Descentralizarea: patriotism local Descentralizarea: patriotism local Descentralizarea: patriotism local cu ieire la A-tlantic/ Pentru nceput, teatrul dincu ieire la A-tlantic/ Pentru nceput, teatrul dincu ieire la A-tlantic/ Pentru nceput, teatrul dincu ieire la A-tlantic/ Pentru nceput, teatrul dincu ieire la A-tlantic/ Pentru nceput, teatrul dinTr Tr Tr Tr Tr gu-Jiu a primit dou ziduri gu-Jiu a primit dou ziduri gu-Jiu a primit dou ziduri gu-Jiu a primit dou ziduri gu-Jiu a primit dou ziduri, Privirea , nr. 119/ 25aprilie - 5 mai 1998}

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    42/214

    - 41 -- 41 -- 41 -- 41 -- 41 -

    *,, -,, -,, -,, -,, - Pentru a folosi o formul trist - glumea de acum

    aproape un deceniu, ce-ai fcut tu, Marian Negrescu, nultimii cinci ani?

    - n ultimii cinci ani? Am fcut un teatru... Sun, ce-idrept, ca un nceput de poveste. Este o poveste, precumpovetile de iarn spuse la gura sobei. Dar, tii, nici mienu-mi vine s cred c e adevrat! Asta am fcut, nprincipal. Evident, nu singur, ci mpreun cu familia aceasta mai mare, care se cheam Teatrul Dramatic,,Elvira Godeanu: actori, personal de administraie,tehnic, colaboratori. Cu sprijinul administraiei judeene,

    al unor personaliti publice i al unor sponsori - crora nu le-am mulumit niciodat ndeajuns. Adic al tuturor acelora care au crezut n ideea de teatru profesionist nTg- Jiu, n prioritatea actului cultural i n eternitatea lui.

    n toi aceti cinci ani, am mai fost cu Teatrul Naionaldin Craiova prin lumea ntreag, mptiind semine despirit romnesc prin mai toate capitalele i oraele im-portante, primii la nceput cu generozitate i dragoste,cu admiraie i respect mai apoi.

    ----- i cum se vede Romnia din Europa, din America,din Japonia?

    - Trist, dar adevrat! Nu se vede! i asta este grav,

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    43/214

    - 42 -- 42 -- 42 -- 42 -- 42 -

    att timp ct o spune un optimist incurabil ca mine.Sentimentul romnesc al neamului, al fiinei naionale

    este greu de gsit chiar i la nivelul diasporei romneti.i asta nu pentru c societatea occidental le-ar impuneo anume conduit sau le-ar leza n vreun fel identitatea cultural, ci pentru c ei se tem - sau le este ruine - s fie ceea ce de fapt sunt: romni. Succesul uria pe careteatrul din Craiova l are oriunde n lume, succes msurat n mii de spectatori entuziati, n cronici laudative - repet,

    nu neaprat la adresa instituiei, ci a culturii i spirituluiromnesc - m ndreptete s spun c adevraii vino-vai pentru lipsa de imagine a rii sunt, n ordine, amba-sadele romneti din strintate i diaspora, care, greude crezut, dar real, se simt parc jenai de tricolorul carele flutur la intrare.

    Nu tiu cum s-i spun mai exact, probabil nici nmintea mea lucrurile nu sunt foarte explicite, dar amsimit pretutindeni n lume c singurul mod de a te facerespectat este de a fi tu nsui, ca om i ca ar. M-am ntrebat, deseori - iart-m, Doamne! - dac noi mairealizm pn i ideea de Romnia. Sau dac nu cumva avem fiecare Romnia noastr, pe care o folosim atunci

    cnd e nevoie. Vrei exemple? Uite, Teatrul Naional dinCraiova a susinut n Anglia 16 turnee n 7 ani. n toat aceast perioad, ambasadorul romn n Marea Britanienu a fost prezent la nici un spectacol al nostru. i nu eun caz singular! Eventual, suntem vizitai pe aeroport de reprezentanii vreunui consulat romnesc ca s-i lumcu noi vreun colet pentru cei de acas.

    In condiiile astea, cum ai vrea s se vad Romnia?----- Dintre cele trei atribute ale tale - actor, regizor, di-

    rector de teatru - care i este mai aproape de suflet? - Cel de actor, evident. Pentru c, nainte de orice i

    de toate, eu sunt actor. Ca pregtire, ca mentalitate, ca destin, dac vrei. Este o stare de spirit i un mod de

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    44/214

    - 43 -- 43 -- 43 -- 43 -- 43 -

    via n acelai timp. E greu de explicat de ce vrei saude ce eti actor. Dincolo de talent, de geniu - n cteva cazuri, actorul/ creatorul de lumi n general, fie el actor,scriitor, muzician, pictor etc. are puterea i darul de a sere-creea pe sine, de se multiplica prin ceea ce face, furnddumnezeirii o frm de eternitate, ceea ce nu-i puin,nu crezi? Sau, m rog, asta cred eu.

    Ca director, nu am avut timp s gust din deliciile (!)funciei, iar ca regizor, deocamdat, caut n sufletul meu

    ncercnd s-mi aflu i s-mi sting nelinitile, sau s leamplific, ntr-un spectacol sau altul montat aici, la Tg-Jiu.

    De altfel, ct am reuit ca regizor numai publiculpoate spune.

    ----- Dincolo de bine i de ru, de orgolii i neputini, de prieteni i neprieteni, n ce crezi Marian Negrescu ?????

    - Cred n destin i n Dumnezeu. Cred c suntem da-tori s nsemnm locul pe care stm prin ceea ce suntemi prin ceea ce facem.

    Cred n familie i, mai presus de toate, cred n dra-goste. Cred att de mult n dragoste pentru c mi places druiesc. n sufletul meu, mare/ mic att ct este, pot

    s-i afle adpost sigur toi oameni care se druiesc uneiidei, unei ntreprinderi. Chiar i numai celei de a avea curajul de a tri zi de zi, de a visa din cnd n cnd i dea muri puin atunci cnd vine sorocul.

    E mult, e puin, Dumnezeu tie! Eu aa simt.----- Care sunt relaiile cu ceilali actori originari din Gorj?

    De ce nu s-a realizat nici o colaborare cu ei? Dumne- zeule, ce premier cu o pies n care s fie distribuii Horaiu Mlele, Armand Calot, Diana Lupescu, Papil Panduru, Marian Negrescu, Eugen Titu...! Ar fi o idee,nu?

    - Grea ntrebare! Eti cam necrutor cu ungherele,cu tainiele mele ascunse...

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    45/214

    - 44 -- 44 -- 44 -- 44 -- 44 -

    Da...! Relaiile, n principiu, sunt prieteneti. Incon-testabil, sunt prieteneti. Dincolo de asta ns, probabil(i sper c doar temporar), eu sunt cel care nu a reuit s le insufle determinarea necesar de a-i zidi sufletul mpreun cu noi i de a-l pune la temelia acestui teatru.

    nsi ideea de teatru profesionist n Tg- Jiu nu este nc realizat n tiparele ei definitive de actorii cu obriegorjeneasc. Poate c eu am ncercat prea puin, poatec ei au druit prea puin... Am ns credina c, odat

    finalizat cldirea, ei vor veni. n fond, sunt actori i,deci, histrioni. Aa c vor veni acas, fiecare cu zestrea lui adunat n timp, fiecare cu fragmentul lui de necesar nebunie. Cred c vor veni. Cu toii.

    ----- n ce msur eti gorjean? Dar european? - Sunt gorjean n msura n care sunt european. Asta

    ca s m joc cu vorbele. Un rspuns onorabil ar suna aa: am vzut (cu excepia Finlandei i a Ciprului) toat Europa i multe alte ri de pe celelalte continente. nprimii ani, i m refer aici la 1991 i 1992, totul mi seprea un vis. Dup o vreme, am nceput s descopr oamenii. i mi-am dat seama c nu sunt nite uriai,venii din viitorul nostru, din secolul XXI, ci, n multe

    cazuri, sub nivelul nostru de nelegere i de cunoaterea lumii, a vieii. Nu neaprat inferiori, dar cu destule iirecuperabile lacune de cultur general i de de simireautentic. Atunci mi-am zis: cum de ei sunt acolo undesunt - la acel nivel de civilizaie material, de nivel detrai, de bunstare onorabil - i noi suntem unde suntem?

    Rspunsul este dureros de simplu: tradiia i munca sunt elementele care compun stabilitatea n societatea occidental. Noi le-am uitat pe amndou.

    i atunci? Ne rmne s stm la ua unei Europe carenu ne ia n seam pentru c, zic eu, nu vrem noi s ne ia n seam. Nu ei sunt vinovai ci, n proporie de sut la sut, vina e a noastr.

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    46/214

    - 45 -- 45 -- 45 -- 45 -- 45 -

    Eu cred c Romnia nu a avut curajul s renune la biberon, dei, la nou ani (din 89 ncoace), normal ar fis se apropie mcar de pubertate. Nimeni, niciodat nune va da nimic pe gratis. i aici, iertat fie-mi prerea,politica i are nsemntatea ei. Ceva m face s cred c,dac noi, ceilali, avem ,,nou ani, ei, politicienii - saumuli dintre ei -, nu au depit stadiul jocului cu gletua n nisip. Nu i-au fcut datoria fa de ara asta. n msura n care Romnia mai este ara lor (!).

    ----- Ai avut vreun model n via, n profesie? Ce crezi c te reprezint ca actor? - Da, am avut i am. Peter O Toole, Robert De Niro

    i Toma Caragiu. ntr-o profesie ca a mea e vital s tepoi raporta la cineva pe care, fr ndoial, nu-l veiajunge sau egala. Dar, n felul acesta, i propui obstacolei te obligi singur s le depeti. Ca actor, caut s-mi nfrng slbiciunile i s gsesc ,,muchia de cuit a acestei meserii. Doar acolo, pe muchie, dac reueti s rmi, ajungi sus... Altfel...

    ----- Se spune, ndeobte, c actorului i este proprie o anume doz de cabotinism. Ce prere ai? i, de mult ineam s te ntreb, de ce n-ai jucat n nici o montare la

    teatrul din Tg- Jiu? - Suntem cabotini adesea pentru c, n meseria asta,este nevoie de o supap, de defulare. Altfel, te trezeticu o basc verde pe cap, recitnd monologul lui Hamlet n Gara de Nord.

    La Tg-Jiu am s joc n noul sediu al teatrului.Spectacolul va fi, probabil, ''Paracliserul lui MarinSorescu. Acum nu pot spune mai mult. Anul viitor nseamn i pentru mine o piatr de ncercare. Pe caresper s o pot duce, s o putem duce toi cei care ne nchinm teatrului n acest ora.

    ----- Altfel, ce mai face Europa? Ce se mai joac i cumse mai face teatru pe btrnul continent?

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    47/214

    - 46 -- 46 -- 46 -- 46 -- 46 -

    - Europa face foarte bine. Acolo, teatrul a ajuns ntr-unalt stadiu de evoluie (mereu este aa), n care se caut -i se gsesc - noi forme i formule de exprimare scenic.Practic, fenomenul teatral a respectat ntotdeauna legea progresului. Curentele litarare, muzicale, plastice i-aupus ntotdeauna amprenta asupra teatrului.

    Pentru publicul romnesc, formulele de care vorbeamnu sunt ntru totul ,,digerabile. Este vorba, nendoielnic,de o anume matrice spiritual, de un anume conserva-

    torism al percepiei dramatice. Faptul se observ i nspectacolele pe care Silviu Purcrete le-a montat saumonteaz n ar. Modul de percepere a acestui fenomeneste diferite aici i dincolo. Timpul e nainte. Vom maivedea.

    ----- Anul viitor, pe 13 mai, se mplinesc 95 de ani de la naterea Elvirei Godeanu. Se va intra n noul sediu sau nu?

    - Da! Da! Da! Se va intra. ntr-o sal climatizat, cuechipamente de scen sofisticate, atmosfer de secolXXI, surprize pentru spectatori.

    Va fi o oaz de cultur adevrat, cu sau fr voia unor sceptici. Trgujienii vor gsi aici doza de civilizaie

    pe care i-o doresc, i-o nchipuie i pe care o merit.----- Poveti de Crciun? - Ei, nu! Cadouri pentru un alt Crciun. i, dup cum

    tii, darurile sunt ntotdeauna reale.

    {Ion Cepoi,Cred n destin i n Dumnezeu, Interviu Cred n destin i n Dumnezeu, Interviu Cred n destin i n Dumnezeu, Interviu Cred n destin i n Dumnezeu, Interviu Cred n destin i n Dumnezeu, Interviu cu Marian Negrescu cu Marian Negrescu cu Marian Negrescu cu Marian Negrescu cu Marian Negrescu , Caietele ,,Elvira Godeanu/ noiembrie 1998}

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    48/214

    - 47 -- 47 -- 47 -- 47 -- 47 -

    *----- Domnule director de teatru, suntem la nceput de nou stagiune teatral la Trgu-Jiu - stagiunea 1999- 2000 - suntem la sfrit de mileniu i parc am fi chiar la sfritul lumii cnd vorbim despre teatru la Trgu-Jiu.E teatrul o povar?

    - A zice i eu c, ntr-adevr, teatrul din Trgu-Jiuse pare c este o povar. Este o povar mai ales pentruneavenii, pentru aceia care-l percep ca pe un stat deplat i de funciuni, achitat lunar din banii contri-buabililor. Pentru cei care neleg doar acest lucru, teatruleste o povar.

    Atta vreme ct eu ca artist - i fac aici o mic paran-

    tez, spunndu-i c din totdeauna am fcut pasiunepentru artitii plastici i c mi-ar fi plcut s ajung plas-tician i pentru c mi se prea c aceti blnzi i frumoibrboi au avut cel mai mare succes i s-au bucurat mereude o libertate ntr-un anume fel privilegiat - deci, atta vreme ct eu ca artist sunt luat drept doar acela cu bar-b n edinele Consiliului local, unde consilieri de toateprofesiile, reprezentnd partide de toate mrimile, hot-rsc cu mna soarta mea i a teatrului, ei bine, atunci, ca s-i rspund direct la ntrebare, pentru astfel de indiviziteatrul este ntr-adevr o povar.

    Acetia au ameninat la un moment dat cu organizarea n ora a unui referendum: s construim blocuri de locu-

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    49/214

    - 48 -- 48 -- 48 -- 48 -- 48 -

    ine sau s finalizm construcia teatrului? Trist idee!Iar eu am zis c a risca un referendum de o asemenea factur i pentru simplul motiv c, n cele cteva lunicte le-au mai rmas de stat la putere, nu au cum s maiconstruiasc blocuri, dac n-au construit mcar unul ncei trei ani ci au trecut de la aa-zisa schimbare.

    N-a vrea s intru n vreo polemic direct cu cineva,mai ales c teatrul nu poate, nu are cum s ajung a fi opovar pentru cei muli, pentru contribuabili.

    Eu, ca directorul unui teatru care se afl nc n cons-trucie, sunt gestionarul banilor acestor oameni muli careau nevoie de aceast instituie i care, cu siguran, resimt acut lipsa acesteia n peisajul urbei noastre.

    Nu m simt responsabil fa de banii Primriei pentruc de fapt aceti bani sunt ai oamenilor de pe strad care ntreab cu insisten i pe bun dreptate cnd va figata teatrul? Ct vreme am fost numit director de teatrudoar pentru a face treab - i repertoriul ultimilor ani st mrturie - atunci politica mea va fi doar o politic teatral,culorile de baz ale teatrului fiind din totdeauna alb inegru. Vor trebui deci s aleag pn la urm i cei carepentru moment diriguiesc treburile urbei: ori e alb, ori

    e... politic.----- Din punctul acesta de vedere i directorul de teatru i actorii din teatru ar trebui s v supunei legii pe care parlamentul ncearc s o propun n sfrit spre dezba- tere: legea funcionarului public.

    - ntr-un fel, pentru mine, legea aceasta vine camtrziu, din pcate, pentru c la ora asta, cnd eu i teatrulaparinem Primriei, coloratura funcionarului din aceas-t fabric public este bine definit i poate chiar defini-tiv pentru urmtoarele cteva luni. n problema teatrului,Primria are un cuvnt de spus doar ca urmare a votuluiconsilierilor. i sunt doar nou sau zece dintre ei care neleg de fapt chestiunile legate de teatru ca instituie

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    50/214

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    51/214

    - 50 -- 50 -- 50 -- 50 -- 50 -

    altele chiar hazlii. Pentru c nu persoana Marian Ne-grescu este important, ci personalitatea acestui teatrui faptul c am reuit aici un lucru care se vrea a fi pro-fesionist. Chestia asta cu profesionalismul n-au neles-odiriguitorii i asta mai ales pentru c ei vor s ne supu-nem cu totul doar unor legi strict financiare, dar care lecad de fapt lor n sarcin i care n-ar trebui s reueasc s ne conduc, ci doar s ne ajute.

    - A propos de diriguitorii care la o adic i-au reven-

    dicat i posibilitatea lansrii unui referendum n stare s decid finalizarea construciei teatrului la Trgu-Jiu: ntr-un text din 1929, Tudor Arghezi, dup o eztoare literar ntmplat la Teatrul Cldrue, nota cu deosebire faptul c sala fusese plin. Cum ar arta sala elegant a noului teatru, plin sear de sear cu spectatori doritori de spectacole bune? Ce lecie ar primi de la teatru con- silierii ajuni i ei spectatori? Cred c la edinele Con- siliului local n-ar mai fi doar spectatori ca la teatru.

    V V V V V otul lor ar fi votul unor otul lor ar fi votul unor otul lor ar fi votul unor otul lor ar fi votul unor otul lor ar fi votul unor ... profesioniti n materie...... profesioniti n materie...... profesioniti n materie...... profesioniti n materie...... profesioniti n materie...- Chestiunea, aa cum o prezini este puin cam deli-

    cat, dar tocmai din aceast cauz trebuie pus n dis-cuie. E drept, consilierii nu vin toi la teatru. Vin doar

    cei care voteaz pentru teatru. Cei care voteaz mpotriv sunt cei care nu au rspuns niciodat invitaiei noastre.Pentru ei, teatrul nu se exist, ei sunt mereu Gic contra, vulgar vorbind. Pentru ei, teatrul se poate ter-mina la o adic i cu banii adunai din salariile actorilor,care exist acum i care ar trebui dai afar. i pe urm ar invita n Teatrul cel nou doar trupe din alte locuri,unde exist i teatru i actori. n formula aceasta, teatrulnostru ar fi cedat altora n subantrepriz. i tim i vedemtoi cum am ajuns s trim parc cedai n subantrepriz.i trim bine?

    nclin s cred c nu se vrea s ne neleag, sau c nuse poate nelege ce nseamn s existe teatru profesionist

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    52/214

    - 51 -- 51 -- 51 -- 51 -- 51 -

    n oraul nostru. Cred c muli nici nu tiu cine a fost Elvira Godeanu. Pcat! i e pcat, dar asta-i realitatea,ca teatrul s fie mai cunoscut la Bucureti, dect la Tr-gu-Jiu. S-a vorbit despre teatru, sunt articole, cronici,interviuri care se afl n arhiva noastr.

    S-i dau doar un exemplu: Valentin Silvestru - Dum-nezeu s-l preuiasc mult i acolo unde e, pentru c numai exist printre noi -, la o vrst cnd alii ajung s locuiasc doar pe fotolii n faa televizorului, venea cu

    mare bucurie din Bucureti la fiecare premier a teatruluinostru. i a scris despre fiecare dintre spectacole. i ne-a ncurajat de fiecare dat n demersul nostru. Nu acelailucru l-a fcut de exemplu, primarul oraului, oricare a fost el de ci ani exist teatru i actori la Trgu-Jiu. La fel s-a ntmplat i cu consilierii. Mi se pare absolut aberant s nu tii despre ce este vorba i s votezi mpo-triv, s ridici mna, s ai puterea ca s decizi soarta teatrului. De ce?

    ----- Deci, se poate i aa: votezi i decizi...- Este lucrul cel mai ngrozitor care se poate ntmpla.

    Ei se atac ntre ei din cauza unor interese politice, altfelfr anvergur, i-n felul acesta, nepunndu-se de acord,

    nu sprijin demersul meu, care nu are absolut nici-olegtur cu politica. Sau n-ar trebui s aib!Ct vreme noi am pornit acum ase ani de la 50 de

    oameni n sala de spectacole i acum am ajuns la peste250 la fiecare reprezentaie, nseamn c politica pe careo face teatrul este bun.

    Lucrul acesta se ntmpl, n condiiile n care n-amfcut niciodat rabat la calitatea repertoriului. tii doar c se poate ntmpla i altfel. Nu mai vorbesc c nedesfurm activitatea ntr-un spaiu total inadecvat, c repetm ntr-o sal total nenclzit, c... Dar, n-a vrea s se neleag cumva c m plng. Ei nu vin s vad pentru c nu cred n chestia asta i nu cred pentru c...

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    53/214

    - 52 -- 52 -- 52 -- 52 -- 52 -

    Votul lor e pltit, invitaia noastr a fost de fiecare dat dezinteresat. Pn cnd vor mai vota? i pe urm?

    ----- Construcia teatrului nc nu e terminat. Ne apro- piem, pentru c tot veni vorba de politic, de urmtoarea campanie electoral. Crezi c partidele, eventualele grupri politice vor s-i dispute i s-i revendice nvreun fel finalizarea construciei teatrului?

    - Da, cred i eu acest lucru. nceputul anului 2000 neva surprinde i din punctul acesta de vedere. A existat

    vis--vis de teatru mai totdeauna un paradox.La nceputul anului viitor, cred ns c simultan nevor aronda financiar la cele dou bugete: i la cel alConsiliului local i la cel al Consiliului judeean. Acest lucru va fi benefic pentru teatru. Lsm la o parte intere-sul politic care va exista. n formula aceasta, n doar cteva luni, teatrul va fi gata.

    Am fcut deja demersuri pe lng instituia prezidenial. ntr-o ar n care n ultima sut de ani nus-a mai construit un teatru nou pentru o nou nfiinat trup de actori profesioniti, preedintele, invitat la pre-mier, va trebui s onoreze evenimentul cu prezena-ii s taie panglica inaugural. Cine va fi oare pree-

    dintele?Presa, televiziunea, radioul vor consemna evenimen-tul. Ci se vor fi nghesuind atunci? i de ce oare? M tem c atunci mi voi lua o zi din concediu i m voiduce la pescuit...

    ----- Ai putea fi trecut absent i ai complica lucrurile...- Un artist poate fi uor nebun cteodat...----- Ai nceput noua stagiune cu o pies de Eugen

    Ionescu: Cntreaa cheal Cntreaa cheal Cntreaa cheal Cntreaa cheal Cntreaa cheal. De ce? - Prin acest spectacol de nceput de stagiune am

    ncercat s srbtorim i noi cei 90 de ani pe care i-ar fi mplinit romnul Eugen Ionescu. Am dat curs iniiativeiregizorului Bogdan Drgan, care a pornit lucrul la aceast

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    54/214

    - 53 -- 53 -- 53 -- 53 -- 53 -

    pies de la un film -Mica elegieMica elegieMica elegieMica elegieMica elegie - pe care l-a fcut binei care a primit i un premiu important. Spectacolul luieste un spectacol absolut interesant, care pune pro-bleme.

    El a realizat aici, la teatrul din Trgu-Jiu, cteva proiecte importante care au convins i care s-au bucurat de succes. El are o credin personal pentru care l sprijinnecondiionat.

    Credina lui este c ntre teatru i film exist din

    totdeauna o legtur care nu este nicidecum forat.Acum zece ani, poate nu credeam acest lucru. Dar acum, n prag de mileniu trei, cnd tehnica ne-a cucerit n tota-litate, sunt convins c spectacolul de teatru trebuie s poat s fie un spectacol total. Primul din seria acestor spectacole jucate pe scena noastr a fost Revolta de peRevolta de peRevolta de peRevolta de peRevolta de peurm a Evei Braunurm a Evei Braunurm a Evei Braunurm a Evei Braunurm a Evei Braun, iar reacia publicului a fost extra-ordinar.

    De altfel, succesul spectacolului a fost consemnat ide cronicarii de specialitate. l amintesc iar pe regretatulValentin Silvestru. Aceast mbinare ntre teatru, televi-ziune i film a prins foarte bine.

    n felul acesta, ce alt pies dect Cntreaa cheal Cntreaa cheal Cntreaa cheal Cntreaa cheal Cntreaa cheal

    a lui Eugen Ionescu era mai nimerit s fie tratat ntr-unastfel de registru, pe vremea asta cnd la noi nceputulunei noi stagiuni nseamn i altceva? i chiar mulumesclui Bogdan pentru alegerea fcut, iar actorilor le mul-umesc pentru druirea lor, pentru c au avut parte de opartitur ciudat la prima vedere, un text condensat, ncare ideea era foarte important. Iat, la Trgu-Jiu, pi-pim ncet-ncet zona teatrului modern, spectacolul to-tal, care la alii a devenit deja clasic, dar pe care la noi, nc l considerm de avangard.

    ----- Am vzut c la premiera cu Cntreaa cheal Cntreaa cheal Cntreaa cheal Cntreaa cheal Cntreaa cheal,spectatorii nu preau deloc surprini de modalitatea regi- zoral abordat de Bogdan Cristian Drgan. Cum ai

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    55/214

    - 54 -- 54 -- 54 -- 54 -- 54 -

    reuit s pregtii aceti spectatori s fac fa unor astfel de spectacole, cnd, dac urmrim repertoriul teatrelor din alte orae de provincie, constatm c la Trgu-Jiu selecia spectacolelor este foarte riguroas i, a zice c v situai, prin comparaaie, ntr-o poziie net privile- giat?

    - Ar trebui s reiterez ideea cu care eu am nceput nebunia asta, aici, la Trgu-Jiu. Atunci am avut de aprat,fiind singurul angajat i asumndu-mi ntreaga respon-

    sabilitate, ideea de tetru!A fost un moment teribil de complicat pentru c secerea imediat s optez pentru ceva anume.

    Era perioada anilor 90-93, ne aflam la Trgu-Jiu ntr-un vid de spectacole teatrale, iar televiziunea reuises subjuge ntreaga mas de oameni, mai mult sau maipuin curioi.

    Vrnd-nevrnd, a aprut cu trecerea anilor o nou generaie de viitori spectatori i atunci, n-aveam de ales:ori punem n scen pentru nceput nite spectacoleuurele, care s aduc repede lumea n sala de teatru,ori riscm cu un repertoriu serios i-i obligm pe noiispectatori s gndeasc i s-i pun probleme odat cu

    cei de pe scen.i astfel, primul dintre spectacolele pe care l-am servit acestui public a fost o pies de Eugen Ionescu, a fost Jack sau Supunerea Jack sau Supunerea Jack sau Supunerea Jack sau Supunerea Jack sau Supunerea i astfel, tnrul spectator, care poatec nu fusese niciodat la teatru, a fost mai nti ocat.

    El a deschis ns ochii din acel moment pe un astfelde gen de teatru i a neles repede c aa e teatrul, c defapt, aa trebuie s fie. i acest lucru a fost un mareavantaj.

    ----- Ulterior, cum ai reuit s v pstrai la nlimea tachetei pe care singuri o ridicaseri dintru nceput aa de sus?

    - Aproape c pare foarte simplu acum. N-am fcut

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    56/214

    - 55 -- 55 -- 55 -- 55 -- 55 -

    nici-un rabat la ntocmirea repertoriului n anii care auurmat. Au fost deci,Jack sau Supunerea Jack sau Supunerea Jack sau Supunerea Jack sau Supunerea Jack sau Supunerea de EugenIonescu,UrsulUrsulUrsulUrsulUrsul iCntecul lebedeiCntecul lebedeiCntecul lebedeiCntecul lebedeiCntecul lebedei de Cehov,AAAAA dous-dous-dous-dous-dous-prezecea noapteprezecea noapteprezecea noapteprezecea noapteprezecea noapte imblnzirea scorpieimblnzirea scorpieimblnzirea scorpieimblnzirea scorpieimblnzirea scorpiei de Shakespeare,apoi trei piese de I.L. Caragiale:O noapte furtunoas,O noapte furtunoas,O noapte furtunoas,O noapte furtunoas,O noapte furtunoas,Dale CarnavaluluiDale CarnavaluluiDale CarnavaluluiDale CarnavaluluiDale Carnavalului iConu Leonida fa cu reaciunea Conu Leonida fa cu reaciunea Conu Leonida fa cu reaciunea Conu Leonida fa cu reaciunea Conu Leonida fa cu reaciunea,lng care au venit spectacolele lui Bogdan Cristian Dr-gan:Carantina Carantina Carantina Carantina Carantina de Tullio Zanovello, n premier absolut i Bietul JohnBietul JohnBietul JohnBietul JohnBietul John iRevolta de pe urm a Evei BraunRevolta de pe urm a Evei BraunRevolta de pe urm a Evei BraunRevolta de pe urm a Evei BraunRevolta de pe urm a Evei Braun,

    dup scenarii proprii.Teatrul n-a cobort tacheta i nici n-o va cobor, dac ne uitm i la stagiunea cea nou care va dubla numrulpremierelor de anul trecut - vor fi 8 spectacole noi -pentru c anul viitor, n teatrul cel nou, va trebui s neprezentm cu 4 spectacole pe sptmn.

    ----- ncerc s-mi explic ntr-un fel repertoriul de fiecare an al teatrului pe care-l conduci, gndindu-m la rolul tu din spectacolul de absolven din 1989 nRegele Regele Regele Regele Regele Lear Lear Lear Lear Lear sau la rolul pe care l-ai interpretat pe scena Teatrului Naional din Bucureti n J ocul ielelor ocul ielelor ocul ielelor ocul ielelor ocul ielelor, sau la toate spectacolele lui Silviu Purcrete cu care, mpreun cu Teatrul craiovean ai bntuit lumea n lung i n lat, lumea

    de scndur a teatrelor de pretutindeni.- nclin s cred c o dat dedat la capodopere, reali-zate de alii, este chiar greu i neprofitabil s produci, tu nsui, subproducii sau spectacole ndoielnice.

    Pe lng dramaturgia clasic cu valoare deja univer-sal verificat, n teatrul nou vom promova n fiecarestagiune o pies romneasc contemporan i de aseme-nea vom ncerca s punem n practic un proiect la carein mult i anume acela de a invita n fiecare an la Tr-gu-Jiu pe ntiul absolvent al clasei de regie al Acade-miei de teatru s pun o pies n scen cu actorii notri.Va avea astfel ntia burs din cariera sa de regizor -bursa Elvira GodeanuElvira GodeanuElvira GodeanuElvira GodeanuElvira Godeanu - i posibilitatea de a monta ntr-un

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    57/214

    - 56 -- 56 -- 56 -- 56 -- 56 -

    teatru profesionist i modern, echipat ca n vest i cu otrup bine legat, n care venirea celor noi a adus unsuflu tnr.

    ----- Ai fcut regia la multe dintre spectacolele stagiunilor trecute. Acum pregteti un spectacol care i aparine n totalitate - Commedia Commedia Commedia Commedia Commedia - i care va implica ntreaga trup sub lumina reflectoarelor.

    - Ce-mi spui acum e o treab delicat pentru mine...----- i-ai asumat i un risc deosebit trebuind s promo-

    vezi un teatru profesionist n propria-i regie.- Practic, mi explic astfel demersul regizoral: mai nti, consilierilor judeeni, apoi celor locali, a trebuit s le cer bani ca s fac o trup, apoi s le cer i cer ncontinuare bani pentru construcia teatrului, i dac amai fi cerut bani i pentru a obine colaborarea unor mari regizori, atunci...

    Aa c am rezolvat aceast mare problem cu regizoritineri, am avut norocul s colaborez apoi cu regizorulBogdan Cristian Drgan i am riscat eu nsumi punnd n scen bun parte dintre spectacolele teatrului. Riscula fost nsui numele meu, eu mi-am riscat numele meude actor, cruia i-am dat greutatea, atta ct e, dup

    mai bine de 14 ani de munc. Eu m reprezint pe mine,reprezint de fapt instituia Marian Negrescu, e singurullucru care m reprezint.

    ----- Eti SRL-ul tu...- Propriul meu SRL de suflet. M-am gndit dac am

    s risc sau nu i lucrurile s-au amestecat i a trebuit s-ofac. n regie am intrat ntr-un fel doar cu bunul sim icu ce tiam din facultate, unde am lucrat mult cu colegiimei de la clasa de regie.

    Dar, despre spectacolele mele i las pe alii s vor-beasc i rspunzndu-i altfel la ntrebarea ta i voispune c am fost i obligat ntr-un fel s fac acest lucru,dar c a fost o obligaie frumoas, care m cost n toate

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    58/214

    - 57 -- 57 -- 57 -- 57 -- 57 -

    planurile.Atunci cnd dl. tefan Popescu Bejat, depindu-i

    mult condiia de om politic, m-a numit la conducerea noului teatru, i-am cerut respectuos s neleag c n-tr-un ora ca al nostru teatrul trebuie s fie neaprat unlux pe care va trebui s ni-l asumm toi, indiferent decosturi.

    Plecnd de la acest lucru, constat astzi c n confor-mitate cu planurile ntocmite acum mai bine de 6 ani,

    personal sunt n grafic.----- Regia spectacolelor pe care le-ai ales te revendic de la vreun regizor cu care ai lucrat ca actor?

    - Sigur c Silviu Purcrete m bntuie. E groaznic degreu pentru mine i nu ascund acest lucru, ba o spun cuo dragoste sincer, c uneori mi vin idei care dau extra-ordinar de bine pe scen, dar nu apuc s le rostesc pentruc realizez c ele seamn cu ceva n care eu nsumiam jucat sub o baghet regizoral extraordinar de origi-nal.

    Jucnd n spectacolele lui Silviu Purcrete devii puinnemuritor i nemurirea asta cost foarte mult cnd vreis realizezi ceva pe cont propriu. ncerc s m eliberez

    pe ct pot i, de exemplu, cnd nu-mi iese ceva anumem gndesc cum i-ar place lui Silviu Purcrete, pentruc trebuie s-i spun c el e un spectator absolut fabulos.

    El a fost la Trgu-Jiu la spectacolulmblnzirea scorpiei i a vzut alte cteva pe casete video.

    ----- Revenim la momentele politice pe care le traversmcu toii... n urm cu trei ani ai pus n scen Conu Leo- Conu Leo- Conu Leo- Conu Leo- Conu Leo- nida fa cu reaciunea nida fa cu reaciunea nida fa cu reaciunea nida fa cu reaciunea nida fa cu reaciunea, spectacol care atunci a ncercat s atrag atenia. Repei acum un spectacol care i apar- ine - Commedia Commedia Commedia Commedia Commedia i care se pare c ncearc iar s trimit uor n zona politicului cotidian.

    - PentruConu Leonida fa cu reaciunea Conu Leonida fa cu reaciunea Conu Leonida fa cu reaciunea Conu Leonida fa cu reaciunea Conu Leonida fa cu reaciunea, cortina reprezenta o imens gaur de cheie pe buza creia eram

    www.e-patrimoniu.ro / www.cimec.ro

  • 8/3/2019 Cepoi, Ion, Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    59/214

    - 58 -- 58 -- 58 -- 58 -- 58 -

    atrnai muli, citind cu glas tare:Naiune, fii deteapt Naiune, fii deteapt Naiune, fii deteapt Naiune, fii deteapt Naiune, fii deteapt.No comment.

    ----- Am dovedit a fi doar umili spectatori, ne-am uitat degeaba pe gaura cheii silabisind neconvingtor Naiu- Naiu- Naiu- Naiu- Naiu- ne, fii deteapt ne, fii deteapt ne, fii deteapt ne, fii deteapt ne, fii deteapt.

    - Am spus mai nainte c n toi aceti ani, nu amrspuns la niciun atac de oricare parte a venit el, dar pentru c m consider un artist, rspund cu puterile meleprin acest spectacol nou -Commedia Commedia Commedia Commedia Commedia - la tot ce mi s-a

    ntmplat n ultima vreme. De fapt este rspunsul meuartistic, eu nu pot da cu pumnul n mas, nu pot jigni.SpectacolulCommedia Commedia Commedia Commedia Commedia este un spectacol de autor, a

    crui regie o mpart cu Geni Macsim, care are un rolesenial n realizarea acestei piese. Dar mi asum acest spectacol. E rspunsul meu.

    ----- Am s-i pun o ntrebare pe care nu voi pregeta s o pun la ct mai mult lume, atta vreme ct Teatrul nu are nc spaiul promis: ntr-un ora fr Coloan, e nevoie de Teatru?

    - Nu ncape nici o ndoial. Sunt convins c n oraulacesta toate i toi vor fi acolo unde le este locul. iteatrul reprezint ntr-un fel oColoan Coloan Coloan Coloan Coloan. A cta? Deo-

    camdat i el zace mai mult sau mai puin din cauza unor interese mrunte. Sunt un optimist! Oraul va avea iariColoan Coloan Coloan Coloan Coloan i va avea iTTTTTeatrueatrueatrueatrueatru. Pentru c merit aceste lucruri cu prisosin.

    ----- Hai s discutm puin i despre stagiune i despre noii venii n teatru.

    - Stagiunea 1990-2000 va fi stagiunea cu opt pre-miere. Dup Cntreaa cheal Cntreaa cheal