Transcript
  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    1/163

    Preludiul Fundaiei

    Isaac Asimov

    MATEMATICIAN

    CLEON I ... Ultimul mprat Galactic al dinastiei Entun. S-a nscut n anul ll.988 al Erei Galactice,n acelai an n care s-a nscut !ari Seld"n. #Se presupune c data naterii lui Seld"n, pe care unii " c"nsiderincert, a $"st m"di$icat ast$el nc%t s se p"tri&easc cu cea a lui Cle"n, cu care se spune c s-a nt%lnit lascurt timp dup s"sirea lui pe 'rant"r.(

    Urm%nd la tr"nul Imperial n anul l).*l*, la &%rsta de d"u+eci i d"i de ani, Cle"n I a a&ut " d"mniecare a repre+entat " neateptat peri"ad de linite n acele &remuri $rm%ntate. r nd"ial, acest lucru sedat"rea+ priceperii de care a dat d"&ad e$ul su de Stat a/"r, Et" 0emer+el, care a e&itat cu 1ri/anre1istrrile "$iciale, ast$el nc%t se cun"sc $"arte pu2ine lucruri despre el.

    Cle"n nsui...ENCYCLOPEDIA GALACTICA

    Toate citatele reproduse aici din Enciclopedia Galactic sunt luate dinEdiia cu numrul ll6 pu!licat in anul l"#" dup Primul Imperiu Galactic dectre Enc$clopedia Galactica Pu!lis%in& co' Terminus cu acordul editorilor(n' aut')

    l

    *N+,-.IND-/.I un mic cscat Cleon 0ntre!1 Demerzel, ai auzit cumva, din 0nt2mplare de un om numit 3ari 4eldon5Cleon era *mprat de mai !ine de ece ani 7i nu de puine ori la ocaii o8iciale c2nd 0m!rca ve7mintele

    de ceremonie 7i 07i punea 0nsemnele monar%iei reu7ea s arate &randios' A7a arta de e9emplu 7i 0n propria%olo&ram plasat 0n ni7a din peretele a8lat 0n spatele su' Aceasta era ast8el plasat 0nc2t domina evident toatecelelalte ni7e care pstrau %olo&ramele c2torva dintre strmo7ii si'

    3olo&rama nu era prea e9act deoarece prul su castaniu desc%is era ceva mai des 0n %olo&ram dec2t0n realitate' Adevrata sa 8a preenta o oarecare asimetrie 0ntruc2t partea st2n& a !uei superioare se ridicaceva mai sus dec2t partea dreapt 7i acest lucru nu era evident 0n %olo&ram' .i dac ar 8i stat 0n picioare l2n&%olo&ram s/ar 8i o!servat c era cu # centimetri su! cei l:; metri 0nlime ai ima&inii 7i poate ceva maicorpolent'

    Desi&ur %olo&rama era portretul din iua 0ncoronrii o8iciale iar atunci era mai t2nr' .i acumarta t2nr7i preenta!il iar c2nd nu era o!li&at s poarte masca ne0ndurtoare 7i demn de la ceremoniile o8iciale pe 8aasa se putea citi o oarecare !onomie'

    Demerel rspunse pe un ton de respect pe care 7i/l cultivase cu cea mai mare &ri

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    2/163

    $ri gre7e7te =inistrul .tiinei care este un om nu prea perspicace ori &re7e7te matematicianul' Inmod cert preicerea viitorului este un !asm pentru copii'

    $are ciar a7a s stea lucrurile Demerel5 Oamenii cred 0n ast8el de lucruri' $amenii cred 0n multe lucruri 4ire' Dar ei cred 0n ast$elde lucruri' De aceea nu contea dac preicerile sunt adevrate sau nu' Dac

    un matematician ar preice o domnie lun& 7i 8ericit pentru mine o perioad de pace 7i prosperitate pentruImperiu''' Ei n/ar 8i !ine5

    %ine0neles ar 8i plcut s aui a7a o pro8eie dar ce anume ar duce la 0ndeplinirea ei5 #ste cert c dac oamenii ar crede/o ar aciona con8orm acestei convin&eri' De multe ori o pro8eie

    devine realitate numai prin simplul 8apt c este creut' Acestea sunt >pro8eiile care se 0mplinesc sin&ure'> C%iara7a? Dac stau s m &2ndesc !ine tu ai 8ost cel care mi/ai e9plicat asta mai de mult'

    Da, Sire, cred c am 8cut/o ise Demerel'

    Oc%ii si 0l urmreau pe *mprat cu atenie parc pentru a vedea c2t de departe putea mer&e de unulsin&ur' Totu7i continu el dac ar 8i a7a oricine ar putea 8ace pro8eii' Nu toi ar 8i creui la 8el Demerel' Dar un matematician care 7i/ar putea spri

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    3/163

    0nc2t cur2nd intrar 0ntr/un tunel 0n care din loc 0n loc se putea distin&e Nava 4paial/7i/4oarele tunel reervat0n mod si&ur (&2ndi 4eldon) ve%iculelor o8iciale'

    4e desc%ise o poart 7i automo!ilul trecu 0n vite' C2nd u7a se 0nc%ise 0n spatele lor se a8lau su! cerulli!er cu adevrat su! cerul li!er' Aceast 0ntindere de pm2nt de #F" ilometri ptrai erasin1ura +"ndesc3isde pe Trantor 7i pe ea se 0nla Palatul Imperial' 4eldon 7i/ar 8i dorit o ocaie de a se plim!a prinaceast on desc%is nu din cauza *alatului, ci pentru c aici se mai a8lau -niversitatea Galactic 7imai ispititoare dec2t toate ,i!lioteca Galactic'

    Trec2nd din lumea 0nc%is de pe Trantor 0n acest petic de pm2nt desc%is acoperit cu pduri 7i parcuriintrase 0ntr/o lume 0n care cerul era acoperit de nori 7i un v2nt rece 0i a&ita cma7a' Aps pe !utonul care0nc%idea 8ereastra automo!ilului'

    A8ar era o i posomorit'

    ;

    4ELDON nu era deloc si&ur c 0l va 0nt2lni pe *mprat 0n cel mai !un ca va 0nt2lni o persoan o8icialdin al patrulea sau al cincilea e7alon ierar%ic pretin2nd c vor!e7te 0n numele *mpratului'

    C2i oameni l/au vut vreodat pe *mprat5 *n persoan nu o ima&ine %olo&ra8ic5 C2i oameni l/auvut pe adevratul *mprat palpa!il un *mprat care n/a prsit niciodat domeniul Imperial pe care el 4eldon0l str!tea acum5

    Numrul era ne&li dar nu/mi plac 8ormalitile' Tot timpul am parte de ele 7i m o!osesc'

    4untem sin&uri a7a 0nc2t am s m rs8 puin 7i am s las la o parte etic%eta' Ia loc pro8esore'Pe la este su8icient' Oare nu m pot apropia de tine 0n nici un 8el5Cleon se uita cu atenie la 4eldon 7i 4eldon 07i spuse c avea o privire a&er 7i plin de interes' Nu ar2ica un matematician spuse *mpratul 0n cele din urm'*n s82r7it 4eldon 8u 0n stare s 2m!easc' Nu 7tiu cum tre!uie s arate un matematician Altea @oas'''Cleon ridic m2na 8c2ndu/l atent 7i 4eldon 07i opri 8ormularea ceremonioas'

    !u prul al! cred ise Cleon' Cu !ar! poate' *n mod cert 0n v2rst' Dar ciar 7i matematicienii tre!uie s 8ie tineri la 0nceput'

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    4/163

    Dar atunci nu au reputaie' Pe msur ce se ad2ncesc 0n studiul Gala9iei devin a7a cum i/amdescris'

    #u nu am reputaie din pcate' !u toate astea, ai vorbit la convenia pe care au inut/o aici' Muli au vor!it' -nii erau mai tineri dec2t mine' Oricum puini dintre noi s/au !ucurat de atenie' !ert este c vor!ele tale au atras atenia c2torva dintre o8icialii mei' =i s/a dat de 0neles c tu crei

    c este posi!il s preici viitorul'4eldon 8u npdit dintr/o dat de &ri5 !2nd spun Hpsi%oistorie> m re8er la determinarea teoretic a posi!ilitilor de evoluie a viitorului'*mpratul se ridic deodat 0n picioare se deplas p2n 0n cellalt capt al 0ncperii se 0ntoarse pe loc

    veni 0napoi 7i se opri 0n 8aa lui 4eldon care sttea 0nc pe scaun' /idic/te? 0i porunci'4eldon sri 0n picioare 7i ridic privirea spre *mprat care era puin mai 0nalt' 4e strdui s/7i pstree o

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    5/163

    e9presie lini7tit' *sioistoria asta a ta... dac ar putea 8i pus 0n practic ar 8i de mare a

    ce aceast &eneraie 7i poate cea care va urma vor 8i disprut s/ar putea s ne mear&' Dar pe de alt parteoamenii i/ar acorda prea puin atenie' Nu/i va interesa eventualitatea unui viitor 8ericit dac acesta va avea loc

    peste un secol sau dou'Pentru a o!ine reultate continu 4eldon va tre!ui s preic lucruri de importan mai mare evenimente

    mai apropiate de momentul actual' Numai la acestea vor reaciona oamenii' =ai cur2nd sau mai t2riu probabil mai cur2nd una dintre aceste preziceri nu se va realiza 7i utilitatea mea va 0nceta peloc' O dat cu asta se va deteriora 7i popularitatea dumneavoastr 7i cel mai ru lucru devoltarea psi%oistorieinu va mai primi nici un spri

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    6/163

    Hai s te pun la 0ncercare omule' Presupune c i/a7 cere s/i 8olose7ti matematicile pentru a/mispune dac voi 8i asasinat sau nu 0ntr/o i' Ce mi/ai spune5

    Sistemul meu matematic nu poate da un rspuns la o anume 0ntre!are c%iar dacpsi%oistoria ar 8unciona irepro7a!il' Toat mecanica cuantic din lume nu ar putea preice comportamentul unuisin&ur electron c%iar dac acesta 0ntre muli alii ar avea un comportament mediu'

    !uno7ti matematicile mai !ine dec2t mine' olose7te/le 7i d/mi o presupunere credi!il' @oi 8iasasinat 0ntr/o i5

    *mi 0ntindei o capcan 4ire spuse 4eldon 0ncet' Ori 0mi spunei ce rspuns dorii 7i eu vi/l voi o8eriori 0mi dai li!ertatea de a rspunde a7a cum doresc eu 8r a 8i pedepsit'

    Spune ceea ce dore7ti' *e cuv2ntul dumneavoastr de onoare5 rei s i/l dau 0n scris5 spuse Cleon pe un ton sarcastic'

    !uv2ntul dumneavoastr de onoare va 8i su8icient ise 4eldon cu inima 0ndoit pentru c nu eradeloc si&ur c era su8icient' Ai cuv2ntul meu de onoare' Atunci v pot spune c 0n ultimele patru secole

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    7/163

    !u toate acestea, nu a promis mai mult dec2t a o8erit' Nu a oferit nimic. Nici nu a promis nimic, Sire. M+a dezam&it' *oate c a 8ost mai mult dec2t deam&itor ise Demerel' Omul acesta este un tun pierdut de su!

    control 4ire' 2n ce, Demerzel? #7ti 0ntotdeauna plin de e9presii ciudate' Ce este acela un tun5 #ste doar o e&presie pe care am auzit+o 0n tineree 4ire spuse Demerel pe un ton serios'

    Imperiul este plin de e9presii ciudate 7i unele dintre ele sunt necunoscute pe Trantor a7a cum cele de pe Trantorsunt c2teodat necunoscute 0n alt parte'

    rei acum s m 0nvei c Imperiul este mare5 Ce/ai vrut s spui prin Htun pierdut de su! control>5 Doar c 8r s vrea poate 8ace mult ru' Nu 07i cunoa7te puterea' 4au importana'

    !rezi, Demerzel? Da, Sire. #ste un provincial. Nu cunoa7te Trantorul 7i nici o!iceiurile de pe aici' P2n acum

    nu a mai 8ost niciodat pe planeta noastr 7i nu se putea comporta ca un om !ine educat ca un curtean' .i cutoate acestea v/a 0n8runtat cu cura

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    8/163

    'oarteposi!il 4ire dar este mai si&ur s presupunem c acest om este sau poate fi important. Dac vom descoperi c ne/am interesat de un om 8r valoare nu pierdem nimic altceva dec2t

    puin timp' Dac 0ns i&norm un om de mare importan atunci putem pierde Gala9ia' *n caul sta 8oarte !ine ise Cleon dar sper c nu va 8i nevoie s cunosc detaliile dac se vor

    dovedi neplcute' Sper c nu va 8i caul spuse Demerel'

    F

    4ELDON avusese la dispoiie pentru a se lini7ti dup 0nt2lnirea cu *mpratul o sear o noapte 7i oparte din diminea' Cel puin modi8icarea caracteristicilor luminii peste trotuarele coridoarele rulante pieele 7iparcurile 4ectorului Imperial de pe Trantor 0i dduser motive s cread c trecuser o sear o noapte 7i o partedin diminea'

    Acum sttea 0ntr/un prcule pe un scunel de plastic care se mula per8ect pe corpul su 7i se simea !ine'udecind dup lumin se prea c trecuse '

    *n momentul 0n care omul pierdu lupta interioar (sau poate c o c27ti&ase) 7i se 0ndrept spre el 4eldon

    decise c omul 0i place' Scuzai/m spuse individul nu cumva ai 8ost la Convenia Decenal de =atematic5

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    9/163

    %a da, am fost, spuse Seldon cu amabilitate. Aa, 7tiam eu c acolo v/am vut' aptul c v/am recunoscut m/a determinat 0mi cer scue s

    m a7e l2n& dumneavoastr' Dac v deran nu l/am mai 0nt2lnit' Deci suntei oarecum unic' Oricum este mult mai !ine dec2t s 8aci parte dinmasa imens a celor care poart numele de H3ari> sau de H4eldon>'

    4eldon 07i trase scaunul mai aproape de 3ummin t2r2ndu/l pe aleea acoperit cu plci u7or elastice din

    ceramic' orbind despre inedit, spuse el, ce impresie fac cu ainele astea *rovinciale pecare le port? Nu mi+a trecut prin cap vreodat c va tre!ui s 8ac rost de ve7minte Trantoriene'

    Ai putea cumpra ise 3ummin privindu/l pe 4eldon 7i 0ncerc2nd s/7i ascund deapro!area' M2ine plec 7i 0n a8ar de asta nici nu/mi pot permite' =atematicienii lucrea uneori cu numere mari

    dar niciodat c2nd e vor!a de veniturile lor''' Presupun c e7ti matematician 3ummin' Nu. Din punctul sta de vedere n/am nici un pic de talent' Aa.4eldon era deam&it' Spui c m/ai vut la Convenia Decenal continu el' M a8lam acolo ca spectator' 4unt

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    10/163

    *ncerc s te previn' Nu cred ceea ce+mi spui. Nu? *uin mai devreme ai spus c ceva a 8ost o &re7eal' Te &2ndeai cumva c &re7eala a 8ost

    preentarea comunicrii 7i c asta i te va !&a 0ntr/o 0ncurctur neplcut54eldon 07i mu7c !ua in8erioar st2n

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    11/163

    *erfect. Ai auzit ce+a zis Marbie.De data aceasta vor!i 3ummin' Ascultai voi doi Alem =ar!ie sau cum v c%eam ise el' @/ai distrat destul' Ce/ar 8i s plecai

    de aici5Alem care se aplecase u7or 0nspre 4eldon se 0ndrept 7i se 0ntoarse' Tu cine e7ti5 Nu e treaba voastr se rsti 3ummin' #7ti Trantorian5 0ntre! Alem' Nici asta nu v prive7te'Alem se 0ncrunt' #7ti 0m!rcat ca un Trantorian spuse el' Nu ne interesea persoana ta a7a c n/are rost s/i creei

    sin&ur pro!leme'

    Am de g2nd s rm2n aici' Asta 0nseamn c suntem doi' @oi nu prea o!i7nuii s luptai de la e&al lae&al' Ce/ar 8i s mer&ei s c%emai ni7te prieteni ca s putei s 8acei 8a la doi !r!ai5 !red c ar tre!ui s pleci dac poi 3ummin ise 4eldon' E 8rumos din partea ta c 0ncerci s/mi iei

    aprarea dar nu vreau s pe7ti ceva' Seldon, 7tia nu sunt periculo7i' 4unt ni7te lac%ei 8r importan' (acei0Cuv2ntul pru s/l 0n8urie pe Alem 7i 4eldon trase concluia c pe Trantor avea un 0neles mult mai

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    12/163

    vom 8i cei acuai'/Dar e imposi!il' Oamenii aceia vor depune mrturie c'''Nimeni nu va 8i c%emat s depun mrturie''' 4eldon 0nele&e odat? Cei doi au venit pentru tine 0n

    mod special pentru tine' Li s/a spus c purtai %aine 3eliconiene 7i pro!a!il c ai 8ost descris 0n amnunt' Poatec li s/a dat 7i o %olo&ram' ,nuiesc c au 8ost trimi7i de cei care au poliia su! control a7a c s nu mai

    pierdem timpul'3ummin se &r!i s plece apuc2ndu/l pe 4eldon de !ra' Lui 4eldon 0i 8u imposi!il s scape de str2nsoare

    7i simindu/se ca un copil 0n m2inile unei !one autoritare 0l urm'Trecur printr/o arcad 7i 0nainte ca oc%ii lui 4eldon s se acomodee cu lumina sla! auir &omotul

    8cut de 8r2nele unui automo!il' Au venit, murmur 3ummin' =ai repede 4eldon'4rir 0ntr/un coridor rulant 7i se pierdur 0n mulime'

    B

    4ELDON 0ncercase s/l convin& pe 3ummin s mear& 0n camera sa de %otel dar 3ummin nici nu voises aud'

    #7ti ne!un5 spusese aproape 0n 7oapt' Ei te a7teapt acolo' Dar toate lucrurile mele, 7i ele m a7teapt' Au s tre!uiasc s mai a7tepte'Acum se a8lau 0ntr/una din cmruele unui !loc pe care 4eldon nu reu7ise s/l localiee' E9amin

    &arsoniera' Era ocupat 0n cea mai mare parte de un !irou cu un scaun un pat 7i un terminal de computer' Nue9istau nici un 8el de 8aciliti pentru a lua masa sau pentru splare a7a c 3ummin 0l conduse 0ntr/o !aiecomun a8lat 0n captul %olului' Cineva intrase 0nainte ca 4eldon s termine' Aruncase o privire scurt 7i

    curioas mai de&ra! %ainelor lui 4eldon dec2t lui 4eldon 7i dup aceea se uitase 0n alt parte'4eldon 0i pomeni acest lucru lui 3ummin care ddu din cap 7i spuse1 a trebui s scapi de %ainele tale' Pcat c 3elicon nu este deloc la curent cu moda''' !2t anume din toat 0nt2mplarea asta ar putea 8i doar ima&inaia ta 3ummin5 0ntre! nelini7tit 4eldon'

    Pe 5 #i bine, da. Ar putea fi doar o idee ciudat 7i paranoic de/a ta' 12nde7te/te puin ise 3ummin' Nu/i pot ar&umenta matematic dar te/ai vut cu *mpratul' Nu

    spune nu' A vrut ceva de la tine 7i tu nu i/ai dat' Nu ne&a nici asta' ,nuiesc c dorea detalii despre viitor 7i tu l/ai re8uat' Poate c Demerel crede c te pre$acidoar c nu ai aceste detalii 7i le pstrei pentru un pre mai !unsau pentru altcineva care concurea la o!inerea lor' Cine 7tie5 i/am spus c dac Demerel vrea s pun m2na

    pe tine o va 8ace oriunde te vei a8la' i/am spus/o 0nainte ca &olanii ia doi s intre 0n scen' 4unt 0i aduci aminte5 *nt2mpltor da spuse 4eldon' *entru el, eu nu eram dec2t Hcellalt 8iu de servitoare> care tre!uia inut deoparte 0n timp ce el

    07i 0ndeplinea misiunea 7i anume aceea de a te ataca'3ummin se a7e pe scaun 7i art 0nspre pat' *ntinde/te 4eldon' /te comod' Oricine i/ar 8i trimis pe cei doi 7i tre!uie s 8ie Demerel dup

    prerea mea mai poate trimite 7i alii a7a c o s tre!uiasc s scpm de %ainele astea ale tale' Cred corice 3eliconian de prin 0mpre

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    13/163

    .i 0nc mai vrei s pleci m2ine5 0ntre! 3ummin' Sigur. De ce nu? Sunt foarte multe motive care s te opreasc'4eldon simi deodat c 0l cuprinde 8uria' Haide, Hummin, nu mai vreau s

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    14/163

    Deci, 0n consecin 0mi propui s rm2n pe Trantor5 Te pot duce 0ntr/un loc pe Trantor unde vei 8i la adpost 8a de Demerel' Nu va tre!ui s/i

    sc%im!i numele vei putea aciona 0n vul lumii iar el nu te va putea atin&e' Din acest motiv voia s te 8orees prse7ti imediat Trantorul 7i dac soarta nu ne/ar 8i adus unul l2n& altul 7i dac nu ai 8i avut surprintoarea

    putere de a te apra 0mpotriva a&resorilor pro!a!il c acest lucru i/ar 8i reu7it' Dar c2t timp va tre!ui s rm2n pe Trantor5 At2ta timp c2t va 8i nevoie pentru securitatea ta 4eldon' Tot restul vieii tale pro!a!il'

    :

    3AI 4ELDON privi la propria sa %olo&ram 8ormat de proiectorul lui 3ummin' Era mult maiimpresionant 7i mai 8olositor dec2t o o&lind' De 8apt prea ca 7i cum 0n camer s/ar 8i a8lat doi 3ari 4eldon'

    4eldon studie m2necile noii sale tunici' Gusturile sale 3eliconiene 7i/ar 8i dorit ni7te culori mai puiniptoare' *i era totu7i recunosctor lui 3ummin pentru c 0i alesese %aine cu culori mai estompate dec2t cele

    purtate de o!icei 0n aceast lume' (4eldon 07i aduse aminte de 0m!rcmintea purtat de cei doi care 0i atacaser7i 07i reprim un 8ior')

    *resupun c tre!uie s port 7i plria asta spuse el' *n 4ectorul Imperial da' Aici a mer&e cu capul descoperit este un semn de proast educaie' *n alte

    pri o!iceiurile nu seamn cu cele de aici'4eldon o8t' Plria rotund dintr/un material moale i se mula per8ect pe cap atunci c2nd 7i/o puse'

    ,orurile erau drepte 7i late dar mai 0n&uste dec2t cele ale plriilor purtate de a&resorii si' 4eldon se consolpuin dup ce o!serv c atunci c2nd o purta !orurile se cur!au destul de &raios'

    Nu are curelu7 su! !r!ie' %ine0neles c nu are' Aceea este o mod avan&ardist pentru tinerii e9trava&ani' *entru tinerii cum? 2n e&travagant este cineva care poart lucruri cu care vrea s 7oc%ee' 4unt si&ur c avei 7i

    voi ast8el de oameni pe 3elicon'4eldon pu8ni' Sunt aceia care poart prul lun& p2n la umeri pe o parte 7i 7i/l rad pe cealalt parte spuse el'2se 0n sinea sa' Gura lui 3ummin se str2m! u7or' *resupun c au o in8i7are deose!it de %idoas spuse el' Mai ru' Evident unii sunt de st2n&a alii de dreapta 7i 8iecare &se7te c cei din ta!ra opus sunt

    deose!it de respin&tori' Cele dou ta!ere se an&a

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    15/163

    te%nolo&ic nu au reu7it s sc%im!e acest lucru''' E7ti acro8o!ic 4eldon54eldon privi peste !alustrada din dreapta sa 0ntr/un %u ad2nc care separa cele dou culoare de mers pe

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    16/163

    N+am murit, spuse sec Hummin care o lu 0nainte 8or2ndu/l pe 4eldon s/l urmee' reau s spun am a Este vala!il pentru orice nu numai pentru caul de 8a'3ummin ridic din umeri cu o evident nemulumire 7i spuse1 Dar am a

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    17/163

    Trei sute cincizeci de 6ilometri pe or' *ropulsie magnetic5 Da. *resupun c avei 7i voi a7a ceva pe 3elicon' Da. $ linie. Nu am folosit+o niciodat de7i dintotdeauna mi/am dorit/o' Nu cred s e9iste ceva

    mai &roav' Sigur c nu e9ist' Trantor are mai multe mii de ilometri de ast8el de tuneluri care se constituie 0ntr/

    o reea su! supra8aa uscatului 7i mai sunt c2teva care 7erpuiesc 0n onele mai puin ad2nci ale oceanului' Esteprincipalul mi

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    18/163

    pro!a!il c erau prionierii unui sin&ur sistem planetar' Iar dac privim 0nainte 0n timp omenirea din Gala9ie vacontinua s e9iste 7i dup ce tu 7i *mpratul vei 8i murit dup ce dinastia sa va 8i pierit dup ce instituiileImperiului 0nsu7i vor 8i disprut' *n caul sta nu este important s ne 8acem prea multe &ri

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    19/163

    8usese vreodat' 4u! Cleon I 7i c%iar 0nainte su! tatl su 4tanel @I Gala9ia prosperase iar Cleon 0nsu7i nu eraconsiderat un tiran' C%iar 7i cei care antipatiau Imperiul ca instituie aveau rareori ceva cu adevrat ru de spus0mpotriva lui Cleon de7i 0l criticau ve%ement pe Eto Demerel'

    .i atunci de ce spune 3ummin cu at2ta convin&ere c Imperiul Galactic este pe moarte53ummin era

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    20/163

    luat drept aristocrat este mai ru dec2t s 8ii luat drept Provincial' Locurile astea de la mar&inea drumului suntrenumite pentru proasta lor calitate' Dac poi 0n&%ii sandQic%/ul sta vei putea m2nca oriunde pe Trantor'=2ncarea nu/i va 8ace ru' Nu este stricat sau duntoare sau ceva de &enul sta' Are numai un puternic &ustneplcut 7i ca s 8iu sincer cred c vei reu7i s te o!i7nuie7ti cu el' Am 0nt2lnit Trantorieni care scuip m2ncareaverita!il spun2nd c le lipse7te aroma auto%ton'

    .i se produce mult m2ncare pe Trantor5 0ntre! 4eldon'O scurt privire 0n

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    21/163

    s spun c lucrurile sunt imposi!ile nepractice inutile' Critic din capul locului orice ipote' Tu de e9emplu'''Ce crei tu despre psi%oistorie5 Teoretic este interesant dar este imposi!il din punct de vedere practic' Amdreptate5

    Da 7i nu ise iritat 4eldon' Este imposi!il din punct de vedere practic dar nu din cau c mi/ascut mie cura

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    22/163

    Dar asta este e&act ceea ce nu pot s 8ac' Nu pot s/i &sesc dovei dac nu e9ist nici una'Nu pot s aplic 0n practic un sistem matematic dac a7a ceva nu este posi!il' Nu pot s/i &sesc dou numerepare a cror sum s 8ie un numr impar oric2t de vital ar 8i acest numr impar pentru tine sau pentrutoat Gala9ia'

    #i bine, 7i tu 8aci parte din acest declin ise 3ummin' E7ti &ata s accepi cderea5 Am alt ale&ere5 Nu poi nici mcar s ncerciOric2t de inutil i/ar putea prea e8ortul ai altceva mai !un de 8cut cu

    viaa ta5 Ai vreun scop 0n via care s 8ie mai presus de acesta5 Ai vreun o!iectiv care s merite 0n oc%ii ti omai mare preocupare5

    4eldon clipi cu repeiciune' Miliarde de culturi. !vadrilioane de oameni. Decilioane de interferene''' .i tu vrei ca

    eu s pun ordine 0n a7a ceva'

    Nu, vreau s ncerci' De dra&ul acestor milioane de lumi miliarde de culturi cvadrilioane deoameni' Nu pentru *mprat' Nu pentru Demerel' Pentru omenire' Nu voi reu7i ise 4eldon' Nu avem ce pierde. rei s 0ncerci5.i 0mpotriva voinei sale 8r ca mcar s 7tie de ce 4eldon se aui spun2nd1 Am s 0ncerc'.i cursul vieii sale 8u %otr2t'

    J

    C+L+TOIA lu s82r7it 7i aero/ta9iul intr 0ntr/o cavitate mult mai mare dec2t cea 0n care m2ncaser'(4eldon 07i amintea 0nc &ustul sandQic%/ului 7i str2m! din nas')

    3ummin pred ta9iul se 0ntoarse 7i 07i introduse cartela de credit 0ntr/un !uunra7 a8lat pe parteainterioar a cm7ii sale'

    Aici e7ti 0n si&uran 8a de orice aciune direct 7i 8i7 spuse el' Acesta este 4ectorul 4treelin&' Streeling? %nuiesc c poart numele celui care a pus pentru prima oar !aele unei a7eri omene7ti 0n aceast

    on' =a de deasupra era cu desv2r7ire luminos'

    3ummin 0l vu 7i spuse1

    Aceast modi8icare a strlucirii pare s urmreasc starea de spirit a oamenilor' 4unt ile c2nd stradapare s 8ie scldat de un soare strlucitor 7i ile c%iar mai 0ntunecate dec2t aceasta'

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    23/163

    .i nu e9ist ploaie sau pad5 Sau grindin sau lapovi' Nu' Nici umiditate mare nici &eruri aspre' Trantor are avanta Nu. Nu este un lucru care se face con7tient' Punctele sla!e sunt 0ntrite va&oanele uate sunt

    recondiionate ma&neii 0nlocuii 0ns totul se 8ace mai la repeeal 8r &ri

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    24/163

    stri'La un moment dat 0l str8ul&er &2ndul c de7i cldirile se 0nlau 0n acela7i timp se e9tindeau 7i 0n

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    25/163

    c"ntinua cursul linitit dac nu s-ar $i nt%mplat ca, dup d"i ani petrecu2i la Uni&ersitatea Streelin1, s sencurce cu t%nrul !ari Seld"n n timpul u1ii...

    ENCICLOPEDIA GALACTICA

    l6

    CA=EA 0n care se &sea 3ari 4eldon era mai marc dec2t camera lui 3ummin din 4ectorul Imperial'Era un dormitor cu un col care servea drept sal de !aie' Nu avea nici urm de posi!iliti de a pre&ti sau de alua masa' Nu avea nici 8erestre de7i 0n tavan era montat un ventilator care scotea un &omot continuu ce semnacu un &eamt'

    4eldon privi de

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    26/163

    Ai dreptate, spuse el. Nu+i pot pretinde s te pui la nes82r7it 0n pericol pentru mine' 4per c nue7ti de

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    27/163

    lini7tise' 1re7ii mult 0n privina lumii din care vin Domni7oar''' spuse el' Spuneti+mi Dors, v ro&' 1re7ii 0n ceea ce prive7te 3elicon Dors' Avem radio/%olo&ra8ie dar eu nu mi/am putut niciodat

    permite un ast8el de ec%ipament' .i nimeni din antura

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    28/163

    Din ce lume e7ti5 Din !inna. Ai auzit vreodat de ea5Dac ar 8i 8ost at2t de politicos 0nc2t s mint s/ar 8i dat de &ol &2ndi el a7a c spuse1 Nu. Nu m mir' Pro!a!il c este mai puin important c%iar dec2t 3elicon''' Dar ca s revenim la

    pro&ramarea computerelor pentru 0nvarea matematicii asta se poate 8ace 8ie cu pricepere 8ie nesatis8ctor' Absolut. .i tu o vei 8ace cu pricepere' A7a 0mi place s cred' Atunci, s+a fcut' -niversitatea te va plti pentru asta a7a c %ai s mer&em s m2ncm' Apropo ai

    dormit !ine5 Surprinztor da'

    .i/i este 8oame5 Da, dar...Eit' Dar e7ti 0n&ri

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    29/163

    mele' Domeniul meu de specialiare este analia matematic a structurii sociale' Sun ori!il' *ntr/un 8el a7a 7i este' Este 8oarte complicat 7i dac nu cuno7ti mult mai multe despre cum au evoluat

    societile n/ai nici o 7ans' *nele&i ima&inea mea este prea static' Nu 0nele& din cau c nu 7tiu nimic despre ea' C%etter mi/a spus c e7ti iniiatorul a ceva care se

    nume7te psi%oistorie 7i care este ceva 8oarte important' Am 0neles !ine5 Psi%oistorie5 #&act. Ar fi trebuit s/i spun Hpsi%osociolo&ie> dar mi s/a prut un cuv2nt prea ur2t' 4au poate c

    am intuit c este necesar cunoa7terea istoriei 7i n/am mai stat s m &2ndesc prea mult' *sioistorie sun mai !ine 0ns tot nu 7tiu ce este' Nici eu nu prea 7tiu'Cu pe &2nduri c2teva minute privind la 8emeia care se a8la de partea opus a mesei simind c ea ar

    putea s/i 8ac e9ilul mai suporta!il' *7i aminti de 8emeia cealalt pe care o cunoscuse cu c2iva ani 0n urm dar

    renun cu un e8ort %otr2t s se mai &2ndeasc la ea' Dac va mai &si vreodat o 8emeie de care s se le&eaceasta va tre!ui s 8ie una care s 0nelea& ce este setea de cunoa7tere 7i sacri8iciile pe care le cere ea de la unom'

    Ca s/7i mai sc%im!e &2ndurile spuse1 !etter Hummin mi+a spus c -niversitatea nu este deloc deran

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    30/163

    $ situaie nu prea strlucit pro!a!il' 'r prea muli !ani 3ari ceea ce este 7i mai important' C2t despre situaie este &enul de !taie de

    cap pe care a7 evita/o pe c2t posi!il' Am vut muli oameni cu o situaie !un dar n/am vut vreunul dintre eicare s 8ie 8ericit' Atunci c2nd o ai situaia social !un nu 0i aduce lini7te tre!uie s lupi permanent ca s temenii deasupra' C%iar 7i 0mpraii s82r7esc ru 0n ma

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    31/163

    coroan' I se adusese m2ncare cldu dar se rcise cu mult 0nainte s o 8i putut m2nca'Tre!uia s e9iste o cale pentru a evita acest lucru pe mai departe' 4 mn2nce poate 0nainte sin&ur sau cu

    unul sau doi intimi 0n compania crora s/ar 8i putut simi !ine 7i apoi s ia parte la dineul o8icial unde ar 8i putut8i servit doar cu o par din import' *i plceau perele' Dar asta nu i/ar o8ensa oare pe oaspei care ar puteainterpreta re8uul *mpratului de a m2nca 0mpreun cu ei drept o insult premeditat5

    Nevasta sa !ine0neles nu 0l putea a

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    32/163

    0l pot controla' .i cu toate astea c%iar aici 0n propria mea lume vii 7i/mi spui c cineva este de neatins' Esteintolera!il?

    *uterea oastr poate 8i e9ercitat 7i asupra -niversitii 4ire' Putei trimite armata 0n oricemoment dorii ca s/l scoat pe 4eldon de acolo' Ar 8i 0ns''' de nedorit s 8acei a7a ceva'

    De ce nu spui nepractic-, Demerzel? Semeni cu matematicianul care vorbe7tedespre preicerile lui' Este posi!il dar nepractic' 4unt un *mprat care descoper c totul este posi!il dar 8oarte

    puin este 7i practic' Nu uita Demerel dac nu pot s pun practic m2na pe 4eldon tu etipractic 0n m2na mea'Eto Demerel nu lu 0n serios acest ultim comentariu' HOmul din spatele tronului> 7tia c2t de important

    era el pentru *mprat nu era pentru prima oar c auea ast8el de ameninri' A7tept 0n lini7te 0n timp ce*mpratul arunca priviri 8urioase' ,t2nd dara!ana cu de&etele pe !raul 8otoliului Cleon 0ntre!1

    %ine, 7i la ce ne 8olose7te nou matematicianul sta dac st la -niversitatea 4treelin&5 Ar fi posibil, Sire, s ias ceva !un din aceast 0nt2mplare neplcut' La -niversitate ar putea s

    se %otrasc s lucree la psi%oistoria lui' !iar dac este convins c este nepractic5 *oate c se 0n7eal 7i ar putea s/7i dea seama c se 0n7al' .i dac descoper c se 0n7al vom &si

    noi o cale s/l scoatem din -niversitate' Este posi!il c%iar s ni se alture de !un voie'*mpratul rmase un timp dus pe &2nduri apoi spuse1 .i dac altcineva 0l scoate de acolo 0naintea noastr5 !ine ar dori s 8ac a7a ceva 4ire5 0ntre! 0ncet Demerel' *rimarul din )4e, de e&emplu, strig deodat Cleon' *nc mai visea s pun m2na pe

    Imperiu' 2rsta 0naintat i/a mai tocit colii 4ire' Te 0n7eli Demerel'Dar nu avem nici un motiv s presupunem c 4eldon ar preenta vreun interes pentru el sau c mcar a

    auit de el 4ire'

    #i, Demerzel0 Dac noi am putut aui despre comunicarea lui 4eldon a putut 7i $e' Dac noi amdescopoerit posi!ila importan a lui 4eldon ar putea/o 8ace 7i $e' Dac a7a ceva se va 0nt2mpla ise Demerel sau dac e9ist 8ie 7i o sin&ur 7ans ca s se 0nt2mple

    atunci am 8i 0ndreptii s lum msuri radicale' !2t de radicale5 Nu e greu s ne dm seama spuse Demerel cu pruden c dec2t s pice 0n m2inile lui $e ar 8i

    pre8era!il ca 4eldon s nu pice 0n m2inile nimnui' *l vom 8ace s dispar 4ire' *l vom omor2 vrei s spui ise Cleon' Dac dorii putei s interpretai 7i ast8el 4ire spuse Demerel'

    #"

    3AI 4ELDON sttea cu m2inile 0ncruci7ate pe scaun 0n &arsoniera ce 0i 8usese repartiat 0n urmainterveniei lui Dors @ena!ili' Era nemulumit'

    De 8apt de7i acesta 8usese cuv2ntul care 0i venise 0n minte 7tia c era doar o su!estimare &rosolan asentimentelor sale' Nu era doar nemulumit era 8urios 0n 8oarte mare msur din cau c nu 7tia nici mcar

    pe ce anume era 8urios' Din caua istoriei5 Din caua celor care o scriseser 7i o redactaser5 Din caua lumilor7i popoarelor care 8cuser istoria5

    Oricare era 0ns o!iectul 8uriei sale nu avea prea mare importan' Ceea ce conta era c notiele sale erauinutile noile sale in8ormaii erau inutile totul era inutil'

    4e 0mplineau acum aproape 7ase sptm2ni de c2nd se a8la la -niversitate' eu7ise c%iar de la 0nceput s&seasc un terminal de computer 7i cu aceasta 07i 0ncepuse munca fr o pre&tire preala!il dar 8olosindu/se de instinctele care i se devoltaser de/a lun&ul numero7ilor ani de lucru cu matematica'

    Apoi venise sptm2na de pre&tire cu Dors care 0l 0nvase multe 7mec%erii pentru a a ar 8i su8icient de/acum 0ncolo' Nu, z2m!i deodat Dors' De alt8el 0mi 8ace plcere s/i spun HDr' 4eldon>' *mi place cum te

    82st2ce7ti de 8iecare dat' Ai un sim al umorului deose!it de sadic' .i5 i/ar conveni mai mult s te lipse7ti de mine5Asta 0l 8cu s r2d' eacia ei 8ireasc ar 8i 8ost s/7i ne&e sadismul 0ns lui 0i 8cea plcere c ea

    acceptase remarca sa ca pe o min&e de tenis pe care o returnase' Aceast asociere 0l conduse la o 0ntre!are8ireasc'

    Aici, la 2niversitate, se 3oac tenis5 Avem terenuri de tenis, dar eu nu 3oc.

    *erfect. Am s te 0nv eu' .i 0ntre timp am s/i spun Pro8esor @ena!ili' S+ar putea s/mi 8ac plcere'

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    33/163

    *n caul sta am s 0ncerc s a8lu ce altceva i/ar mai putea 8ace plcere' d c ai un sim al umorului deose!it de o!scen'*i servise intenionat aceast min&e a7a c el return1 .i5 i/ar conveni mai mult s te lipse7ti de mine5Ea 2m!i iar mai t2riu pe terenul de tenis se descurc surprintor de !ine' #7ti si&ur c n/ai mai ' Dar n/am a8lat niciodat nimic despre contri!uiile 3eliconului la istoria Galactic &eneral'

    *oate c n/a avut nici o contri!uie' Nu face pe proasta. Sigur c a avut' Poate c 3elicon n/a 8ost implicat 0n !tlii spaiale mari

    uria7e sau 0n re!eliuni %otr2toare sau 0n tratate de pace' Poate c n/a e9istat nici un pretendent la tronulImperiului care s/7i 8i a7eat !aa pe 3elicon' Dar tre!uie s 8i e9istat in8luene su!tile' *n mod cert nimic nu se

    poate 0nt2mpla undeva care s nu a8ectee tot restul' .i cu toate astea nu pot &si nimic care s m a

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    34/163

    UPPERSIDE

    TRANTOR ... N#a $ot aproape nicio%at descris din e6teri"r. Cu mult timp n urm a creatasupra umanit2ii impresia 1eneral c era " lume a interi"rului, iar ima1inea era aceea a unui stup de "amenicare-i duceau e6isten2a su4 cup"le. Cu t"ate acestea, $usese &+ut i din e6teri"r i au rmas 3"l"1rame luatedin spa2iu, mai mult sau mai pu2in detaliate #&e+i i1urile l i l 7i nu &sise alt cale de ie7ire dec2t s citeasc pe srite din 8iecare c2nd 8u luat prin surprinderede un ciocnit u7or 0n peretele separeului su'

    4eldon ridic privirea 7i descoperi 8i&ura st2n

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    35/163

    despre tine' Ai luat informaii prin calculator despre mine=4eldon era 8oarte 8urios' Se pare c ntr-ade&rte/am suprat' *ns 7tii am un unc%i care a 8ost matematician' Poate c%iar ai

    auit de el' Rian&toQ anda'Lui 4eldon i se opri rsu8larea' #7ti rud cu acelanda5 Da. #ste fratele mai mare al tatii 7i a 8ost 8oarte nemulumit c nu i/am urmat pa7ii 0n

    pro8esiune nu are copii. M+am g2ndit c 0ntr/un 8el i/ar 8ace plcere s a8le c am 0nt2lnit unmatematician 7i am vrut s m laud cu tine dac a7 8i putut a7a c am 0ncercat s vd ce in8ormaii mi/ar

    putea da !i!lioteca de matematici' *nele&' Deci de 8apt asta 8ceai aici' Ei !ine''' 0mi pare ru' Nu prea cred c ai cu cine s te laui'

    1re7e7ti' Am 8ost impresionat' N/am putut 0nele&e nimic din su!iectul lucrrilor tale dar 0ntr/un 8elin8ormaiile preau 8oarte 8avora!ile' Iar atunci c2nd am veri8icat noile 8i7iere am a8lat c ai 8ost la ConveniaDecenal din anul acesta' Deci''' ce este totu7i Hpsi%oistoria>5 Primele dou sila!e 0mi a2 curioitatea dupcum e 7i 8iresc'

    d c ai remarcat acest cuv2nt' Dac nu cumva &re7esc mi se pare c poi s preici viitorul curs al istoriei'4eldon 0ncuviin o!osit'Aceasta este spuse el mai mult sau mai puin psi%oistoria sau mai de&ra! ceea ce ar vrea s 8ie' Dar este o preocupare serioas5 2m!i anda' Oare nu cumva arunci !ee5 S arunc !ee5 #ste numele unui 3oc practicat de copiii de pe planeta mea, 3opara' ocul presupune s

    spui ce se va 0nt2mpla 0n viitor 7i dac e7ti !iat de7tept poi s o!ii 8oloase din asta' 4pune/i unei mame c 8ataei va a

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    36/163

    r2vn a 8ost spat pm2ntul 7i au 8ost construite cupole iar vremea s/a 0nrutit 7i mai 7i' Acum planeta esteaproape tot timpul acoperit de nori 7i plou 8oarte des sau ninge, c2nd este destul de 8ri&' .i sin&ura

    pro!lem este c nimeni n/a reu7it p2n acum s o!in o soluie ca lumea' Nimeni n/a reu7it s 8ac o analiprin care s e9plice de ce vremea s/a deteriorat 0n asemenea %al sau cum se pot pro&nostica su8icient de precisdetaliile vremii de pe o i pe alta'

    4eldon ridic din umeri' .i lucrul sta este a7a de important5 *entru un meteorolog este' De ce ei nu ar putea 8i 8rustrai 0n pro!lemele lor a7a cum e7ti 7i tu

    0n ale tale5 Nu 8i 7ovin'4eldon 07i aminti de 0nnourarea 7i de rcoarea umed de pe drumul spre Palatul *mpratului' .i ce s/a 8cut p2n acum 0n privina asta5 0ntre! el' #i!ine e9ist aici la -niversitate un mare proiect pe aceast tem 7i enarr Le&&en 8ace parte din el'

    Ei cred c dac pot 0nele&e cum se modi8ic vremea pe Trantor vor a8la 8oarte multe despre le&ile de !a alemeteorolo&iei 0n &eneral' Le&&en 07i dore7te asta tot at2t de mult pe c2t 0i dore7ti 7i tu le&ile psi%oistoriei' A7a ca instalat un numr enorm de instrumente 0n -pperside''' 7tii deasupra cupolelor' P2n acum nu i/au 8ost de niciun 8olos' .i dac at2tea &eneraii s/au muncit at2t de mult cu atmos8era 7i 8r reultat cum poi tu s te pl2n&i cn/ai o!inut nimic din istoria uman 0n doar c2teva sptm2ni5

    anda are dreptate &2ndi 4eldon iar el este e9a&erat 7i &re7e7te' .i totu7i''' totu7i''' 3ummin ar spune ce7ecul su 0n a!ordarea 7tiini8ic a pro!lemei era un alt semn al decderii actuale' .i pro!a!il c ar aveadreptate numai c s/ar re8eri la o decdere &eneral 7i la un e8ect mediu' 4eldon nu simea 0n el nici o diminuarea talentului 7i a capacitilor intelectuale'

    4puse apoi cu un oarecare interes1 rei s spui c oamenii mer& pe cupole su! cerul li!er5 Da. *n -pperside' Cu toate acestea se 0nt2mpl ceva ciudat' =a

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    37/163

    Am s 8iu atent' A trecut mult vreme de c2nd nu m/am mai rtcit cu adevrat pe undeva'

    #;

    ENA LEGGEN avea o 0n8i7are 0ntunecat' Nu at2t din caua tenului care era destul de desc%is laculoare' Nici din caua spr2ncenelor care erau dese 7i ne&re' =ai de&ra! din cau c spr2ncenele se arcuiau

    peste doi oc%i 0n8undai 0n or!ite 7i peste un nas 8oarte proeminent' Acestea erau motivele pentru care tot timpulprea 8oarte morocnos' Oc%ii si nu erau prieteno7i iar atunci c2nd vor!ea ceea ce nu se 0nt2mpla des avea ovoce ad2nc 7i puternic surprintor de rsuntoare pentru trupul su 8irav'

    ei avea nevoie de aine mai clduroase dec2t acestea 4eldon spuse el' Da? spuse Seldon 7i privi 0mpre

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    38/163

    Poate c nu era c%iar at2t de t2nr' Prea ast8el din caua 8eei sale rotunde o 8a aproape copilroas'.i acum c 0i atrsese atenia asupra prului su o!serv c avea o 0nc2nttoare nuan ro7cat' -n ast8el de prnu vuse niciodat pe 3elicon'

    A8ar era 0nnourat ca atunci c2nd 8usese dus spre Palat prin ona desc%is' Era mult mai 8ri& dec2t 8useseatunci dar presupuse c asta se datora 8aptului c acum se a8lau cu 7ase sptm2ni mai aproape de iarn' Noriierau mai de7i dec2t atunci iar iua era evident mai 0ntunecat 7i mai amenintoare sau, pur 7i simplunoaptea era mai aproape5 Cu si&uran ei nu ar 8i urcat acolo s 8ac o trea! important 8r s/7i asi&ure o

    !ucat mare din i pentru a putea lucra' 4au se a7teptau ca trea!a s le ia 8oarte puin timp5Ar 8i dorit s 0ntre!e dar se &2ndi c lor nu le/ar 8i plcut s li se pun 0ntre!ri 0n acel moment' Toi

    preau a avea stri care variau de la a&itaie la 8urie'4eldon cercet 0mpre

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    39/163

    Din vreun motiv anume? Nu ciar. Din e&plicaiile pe care le/am primit eu 7tii mi/am dat 7i eu seama de asta 7i am

    0ntre!at 7i eu ca 7i dumneavoastr primii coloni7ti de pe Trantor 7i/au acoperit casele strile locurileunde 8ceau cumprturi arenele de sport 7i toate celelalte apoi au acoperit toate ora7ele a7a 0nc2t e9istau o&rmad de !olte peste tot cu di8erite 0nlimi 7i di8erite diametre' C2nd s/au unit supra8aa a reultatnere&ulat dar 0n acea vreme oamenii au %otr2t c a7a tre!uie s 8ie'

    rei s spui c ceva a!solut 0nt2mpltor a a

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    40/163

    CloQia nu/i dduse nici un reper' Ar 8i putut s/i su&eree care era direcia 0nspre copaci dar n/o 8cuse'Oare de ce5 Pro!a!il pentru c 0ntre timp 8usese c%emat de ceilali'

    ,olile erau mai mult lar&i dec2t 0nalte ceea ce era un lucru !un alt8el drumul ar 8i 8ost cu mult maidi8icil' Pe de alt parte o pant u7oar 0nsemna c tre!uia s parcur& o distan lun& 7i o!ositoare p2n

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    41/163

    La ce puteau 8olosi oare navele cu traciune vectorial pe Trantor unde toi oamenii 07i duceau viaa su!cupola deasupra creia se a8la un permanent pla8on de nori5 Era clar c nu puteau e9ista dec2t c2teva ve%icule&uvernamentale destinate c%iar capturrii unei persoane urmrite care a 8ost ademenit s ias deasupra cupolei'

    .i de ce nu5 orele &uvernamentale nu puteau interveni pe domeniul -niversitii dar poate c 4eldonnu se mai a8la pe acest domeniu' 4e a8la deasupra cupolei 0ntr/o on care putea 8i 0n a8ara

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    42/163

    *I cuprinse disperarea la &2ndul c avea s 8ie 0ncon

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    43/163

    .i acum5Avea vreun rost s stri&e5 Era 0ncon

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    44/163

    Atunci, c2nd a co!or0t5 Nu 7tiu' N/am 8ost atent la el' Am avut enorm de mult de lucru' Acum vreo dou ile tre!uie s 8i 8ost

    o 8urtun 7i o ploaie torenial pe care nu le/am prevut' Nimic din ce ne/au artat instrumentele nu ne/a o8erito e9plicaie satis8ctoare pentru acest lucru' 4au pentru 8aptul c asti a7teptam ni7te rae de soare care nu auaprut' Acum caut ni7te e9plicaii iar tu m deran/e+i'

    rei s spunei c nu l/ai vut c2nd a co!or0t5 2ite ce e. Nu aveam deloc gri3a lui. "diotul nu era bine 0m!rcat 7i mi/am dat seama c

    0ntr/o

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    45/163

    Da. #ste o problem ur&ent' Tre!uie s vd 0nre&istrrile seismolo&ice din -pperside din ultimele

    c2teva ore',enastra csc oc%ii mari' De ce? Nu s+a 0nt2mplat nimic' Dac s/ar 8i 0nt2mplat a7 8i 7tiut' 4eismo&ra8ul ne/ar 8i in8ormat' Nu vorbesc de vreun impact meteoric. Nici eu. *entru asta, nu avem nevoie de seismograf. orbesc despre pietricele,

    bucele ne0nsemnate' Nimic pe iua de ai' Nu e vorba nici de asta. Te rog. Du+m la seismo&ra8 7i cite7te/mi/l' Este vor!a de via sau

    de moarte' Trebuie s iau masa cu cineva''' Am spus c este vor!a de via sau de moarte 7i am vor!it serios'

    Nu 0nele&''' 0ncepu ,enastra'Dar cuvintele i se stinser su! privirea aspr a lui Dors' *7i 7terse 8aa ls vor! automatului pentrumesa

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    46/163

    ,enastra se simi u7or o8ensat' N+a7 putea s spun' Cred c nici cea mai amnunit anali n/ar putea da o deciie si&ur'Dors str2nse din !ue' Testezi un traductor a7a i/ai spus de l2n& accesul meteorolo&ilor5 spuse ea apoi' Da, acolo sunt instrumentele lor 7i acolo tre!uie s 8i 8ost meteorolo&ii' @rei s 0i veri8ici 7i pe

    cei din 0mpre 4un la =eteorolo&ie 7i c%eam/l pe enarr Le&&en' E o pro!lem de via sau demoarte 0i spun' 4 spui 7i tu la 8el?,enastra cu !uele tremur2nd trecuse de mult de 8aa 0n care s/ar mai 8i putut opune 0n vreun 8el oricrei

    cerine venind din partea aceste 8emei uimitoare 7i ptima7'Nu/i lu mai mult de trei minute s aduc %olo&rama lui Le&&en la plat8orma pentru mesa

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    47/163

    nici ea 7i prea cea mai 0ncordat 7i mai ne8ericit dintre cei trei' Luase o ptur termic 7i dou lanterne8otonice'

    C0nd a

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    48/163

    DOCTO-L era 0nc0ntat' N+am mai vut niciodat un ca de de&ertur se e9plic el' Pe Trantor nimeni nu capt

    de&eraturi' A7a o 8i spuse Dors cu rceal 0n &las 7i sunt !ucuroas c avei ocaia s e9perimentai aceast

    noutate dar asta nu 0nseamn cumva c nu 7tii cum s/l tratai pe Dr' 4eldon5Doctorul un om 0n v0rst c%el 7i cu o micu musta crunt se !2rli' %a bine0neles c 7tiu' De&erturile sunt un lucru !anal 0n Provincie se 0nt0mpl ilnic 7i am

    citit 8oarte multe despre ele'Tratamentul consta 0n parte dintr/un ser antiviral 7i din !i cu microunde' Asta ar trebui s 8ie su8icient ise doctorul' 4pitalele din Provincie sunt mult mai !ine dotate dec2t

    noi este 7i normal' Acesta este un tratament pentru cauri u7oare 7i sunt si&ur c va 8i e8icace'=ai t0riu pe msur ce 4eldon se 0nsnto7ea 8r urmri Dors se &2ndi c scpase at2t de u7or tocmai

    din cau c era Provincial' *ntunericul 8ri&ul 7i c%iar pada nu/i erau deloc strine' -n Trantorian pro!a!il car 8i murit 0n circumstane identice nu at2t datorit traumelor 8iice c2t din caua 7ocului psi%ic'Nu era si&ur de asta !ine0neles pentru c nici ea nu era o Trantorian'.i alun&2ndu/7i din minte aceste &2nduri 07i trase un scaun l0n& patul lui 3ari 7i se a7e a7tept2nd'

    #M

    A DO-A KI de diminea 4eldon se trei din somn 7i ridic privirea spre Dors care sttea la mar&ineapatului viion2nd o video/carte 7i 8c2nd unele notie'

    Tot aici e7ti Dors5 spuse 4eldon cu o voce aproape normal'Ea puse

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    49/163

    ai! consecine mult mai &rave 7i 3ummin o s 8ie &roav de suprat pe mine' Atunci, ai s nu/i spunem ise 4eldon' Totul s/a terminat cu !ine' Trebuie s/i spunem ise Dors 8oarte %otr2t' 4/ar putea s nu se 8i terminat'

    ;"

    *N ACEA 4EA+ dup cin enarr Le&&en veni 0n viit 07i plim! de mai multe ori privirea de laDors la 4eldon ca 7i cum s/ar 8i 0ntre!at ce s spun' Nici unul nu se o8eri s/l a

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    50/163

    Deci, interveni Seldon cu o voce foarte neclar nu 8ceau altceva dec2t msurtori5Apoi csc din nou' Da, spuse (eggen. !e altceva ar fi putut s 8ac5Dors clipi din oc%i a7a cum 8cea c2teodat c2nd 0ncerca s &2ndeasc repede' *are logic. .i crei staii 0i aparinea aceast nav special cu traciune vectorial5Le&&en cltin din cap' Dr. enabili, spuse el, de unde vrei s 7tiu5 Mi+am 0nc%ipuit c 8iecare nav meteorolo&ic cu traciune vectorial ar putea purta semnele staiei

    de care aparine' Desigur, dar nu mi+am ridicat privirile ca s o cercete 0nele&i5 Aveam trea!a mea de 8cut

    i/am lsat deci 7i pe ei s 7i/o 8ac pe a lor' C0nd au s 8ac raportul am s a8lu a cui nav a 8ost' .i dac nu 8ac raportul5

    Atunci probabil c li s/au de8ectat instrumentele' 4e mai 0nt2mpl din c2nd 0n c2nd' Deci aiterminat5 0ntre! el cu pumnii 0ncle7tai' Stai puin' De unde ar $i pututs vin nava5 De la orice staie care are nave cu traciune vectorial' *ntr/o misiune de i 7i au mai multe

    una dintre aceste nave poate a3unge cu u7urin p2n la noi din orice parte a planetei' Dar din care sector ar fi fost cel mai probabil s vin5 1reu de spus7 Hestelonia, )4e, 5iggoret, Nort Damiano. Din aceste sectoare ar

    fi putut a3unge cel mai u7or dar ar $i pututs vin din oricare alte patrueci de sectoare cel puin' Atunci, 0nc o 0ntre!are' -na sin&ur' Dr' Le&&en c2nd ai anunat c &rupul dumneavoastr va

    mer&e 0n -pperside n/ai spus cumva din 0nt2mplare c un matematician Dr' 3ari 4eldon v va 0nsoi5O e9presie de ad2nc 7i nepre8cut surpri se 0ntipri pe 8aa lui Le&&en e9presie care se trans8orm

    rapid 0n dispre' De ce a7 8i dat nume5 Pe cine ar 8i putut interesa5

    'oarte bine, spuse Dors. Adevrul este c Dr' 4eldon a vut nava cu traciune vectorial 7i astal/a tul!urat' Nu 0mi dau seama de ce 7i dup c2t se pare memoria 0i e puin cam tul!ure 0n aceast privin'Pro!a!il c a 8u&it de nav s/a rtcit nu s/a &2ndit ca tre!uie s se 0ntoarc sau nu a 0ndrnit 0naintede apusul soarelui iar drumul 0napoi prin 0ntuneric n/a 8ost deloc u7or' Nu putei 8i dumneavoastr 0nvinuit

    pentru asta a7a c %ai s uitm tot incidentul de am!ele pri' De acord5 De acord, spuse (eggen. (a revedere04e 0ntoarse !rusc 7i plec'Dup plecarea lui Le&&en Dors se ridic 0i scoase cu &ri

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    51/163

    poate c ei nu/7i ddeau seama de acest lucru'A!ia c2nd termin ultima 0m!uctur 7i ddu pe &2t ultima pictur de lapte (cu care evident c se

    o!i7nuise din moment ce nu i se mai prea c are un &ust ciudat) vor!i 3ummin1 !um te mai simi 4eldon5 0ntre! el' 'oarte bine, Hummin' 4u8icient de !ine nu 0ncape 0ndoial din moment ce m a8lu din nou pe

    picioarele mele' M !ucur s aud asta ise scurt 3ummin' Dors @ena!ili s/a 8cut 8oarte vinovat c a lsat acest lucru

    s se 0nt2mple'4eldon se 0ncrunt' Nu. #u am insistat s mer& 0n -pperside' Sunt sigur, dar ea ar fi trebuit, cu orice pre s te 0nsoeasc' "+am spus c nu vreau s vin cu mine'

    Nu este adevrat 3ari spuse Dors' Nu/mi lua aprarea cu minciuni &alante' Dar nu uita, spuse Seldon suprat c Dors a venit totu7i dup mine 0n -pperside 0n ciuda uneiputernice reistene 7i mi/a salvat 8r 0ndoial viaa' Acesta este adevrul' Ai adu&at 7i asta la aprecierile tale3ummin5

    Dors 0l 0ntrerupse din nou vii!il st0n

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    52/163

    0mpotriv dar s/a lsat 0nduplecat 8r s opun prea mare reisten' .i acest lucru mie mi se pare c nu prea 0ist 0n caracter lui Le&&en'

    Dors se 0ncrunt 7i spuse !red c sta ar 8i un ar&ument 0n 8avoarea ipoteei c el a aran

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    53/163

    su!liniem un alt aspect s presupunem c anda este anti/Imperialist' Asta nu 0nseamn c nu este un a&ent' Artra!ui s ne punem 0ntre!area1 Al cui a&ent este5 0n interesul cui lucrea5

    4eldon era uluit' *entru cine altcineva dac nu pentru Imperiu5 Pentru cine altcineva dac nu pentru Demerel53ummin ridic m2na' #7ti departe de a 0nele&e 0ntrea&a comple9itate a politicii Trantoriene 4eldon' =ai spune/mi odat

    spuse el 0ntorc0ndu/se spre Dors care erau cele patru sectoare pe care le/a numit Dr' Le&&en din care ar 8i 8ostcel mai pro!a!il s 8i provenit o nav meteorolo&ic5

    Hestelonia, )4e, 5iggoret, 7i Nort% Damiano' Nu cumva i+ai pus 0ntre!area su&er2ndu/i 7i rspunsul5 Nu l/ai 0ntre!at dac vreun anume sector

    ar 8i putut 8i cel care a trimis nava5 Nu, bine0neles c nu' L/am 0ntre!at pur 7i simplu dac ar putea s/7i dea cu prerea de unde a venit

    nava cu traciune vectorial' .i tu spuse 3ummin 0ntorc2ndu/se spre 4eldon nu cumva ai rit vreo caracteristic vreun 0nsemnpe nava cu traciune vectorial5

    4eldon ar 8i dorit 8oarte mult s/i replice c nava de/a!ia putea 8i rit printre nori c aprea pe perioadescurte c el 0nsu7i nu cuta 0nsemne ci cuta doar s scape''' dar se a!inu' Desi&ur 3ummin 7tia toate astea'

    M tem c nu spuse el simplu' Dac nava cu traciune vectorial avea vreo misiune de rpire spuse Dors nu ar 8i 8ost normal s/7i

    ascund 0nsemnele5 #ste o presupunere logic spuse 3ummin 7i este pro!a!il s 8i 8ost a7a dar 0n aceast Gala9ie

    lo&ica nu trium8 0ntotdeauna' *ns din moment ce 4eldon nu a reinut nici un detaliu 0n ceea ce prive7te nava nuputem dec2t s 8acem speculaii' Ceea ce am am eu 0n cap acum este1 $e'

    De ce? repet 4eldon' Cred c doreau s m rpeasc din cau c cei din nav considerau utilecuno7tinele mele de psi%o/istorie'

    Nu, nu.3ummin ridic de&etul arttor de la m2na dreapt ca 7i cum ai 8i ddcit un student' /$/e' Este numeleunui sector de pe Trantor' -n sector 8oarte aparte' De aproape trei mii de ani este condus de o dinastie dePrimari' A 8ost o linie continu o sin&ur dinastie' Acum aproape cinci sute de ani doi 0mprai 7i dou0mprtese din Linia $e au stat pe tronul Imperial' A 8ost o perioad relativ scurt 7i nici unul dintre domnitorii$e nu au avut vreun succes deose!it 7i nici nu s/au remarcat prin ceva anume dar Primarii din $e nu au uitatnici o dat acest precedent Imperial'

    N+au manifestat niciodat o neloialitate activ 8a de dinastiile care le/au urmat continu3ummin dar nici nu au dat semne c ar 8i slu

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    54/163

    ;#

    CEI TEI rmaser 0n camera lui 4eldon p2n dup pr2n' *ntre timp 3ari 7i Dors mai discutar c0te ceva0n 7oapt dar 3ummin se cu8undase 0ntr/o tcere aproape total' 4ttea 7i acum 0n capul oaselor m2ncase puiniar c%ipul su serios (care &2ndi 4eldon 0l 8cea s par mai 0n v2rst dec2t era 0n realitate) pstrase o e9presielini7tit 7i retras'

    4eldon 7i/l ima&in trec2nd 0n revist imensa &eo&ra8ie a Trantorului cut2nd un coli7or care putea 8iideal' Cu si&uran nu era deloc u7or' 3elicon planeta lui 4eldon era mai mare cu un procent sau dou dec2tTrantor 7i avea un ocean mai puin 0ntins' 4upra8aa uscatului de pe 3elicon era pro!a!il cu l" procente mai maredec2t cea a uscatului de pe Trantor' Dar 3elicon era sla! populat supra8aa sa era presrat ici/colo cu c2te unora7 Trantor era 0n 0ntre&ime un ora7' *n timp ce 3elicon era 0mprit 0n doueci de sectoare administrative

    Trantor avea mai mult de opt sute 7i 8iecare sector era el 0nsu7i un comple9 de su!diviiuni'*n cele din urm 4eldon spuse cu o urm de disperare1 Hummin, poate c cel mai !ine ar 8i s %otr7ti care dintre cei ce aspir la serviciile mele este cel

    mai puin periculos pentru mine s m duci la el 7i s avem 0ncredere 0n el c m va apra 0mpotriva celorlali'3ummin ridic privirea 7i spuse c2t se poate de serios1 Nu este nevoie, 0l cunosc pe cel care 0i este cel mai puin periculos 7i te a8li de'

    Nu, nu. Am zis Hprimitiv> numai 0n sensul c este o teorie cunoscut din documentele noastre cele

    mai vec%i c momentul descoperirii ei se pierde 0n ceaa antic%itii precum 8ocul sau roata' *n orice caecuaiile unei ast8el de teorii &ravitaionale conin 0n ele 0nsele o descriere a mi7crii unui sistem planetar a unei

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    55/163

    stele du!le a mareelor 7i a altor lucruri' olosind aceste ecuaii putem c%iar s realim o simulare &ra8ic 7i srepreentm pe un ecran !i/dimensional o planet 0ncon

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    56/163

    Da, am impresia c a7 putea' Atunci, spuse Dors cu un entuziasm subit, s presupunem c aplici psi%oistoria 0n caul

    unei societi mai mici din trecut 7i s presupunem c pe !aa unui studiu a situaiei pre/Imperiale poi 8acepredicii pentru ceea ce s/ar 8i putut 0nt2mpla la o mie de ani dup 8ormarea Imperiului''' ai putea atunci comparaprediciile tale cu situaia care a e6istatde 8apt o mie de ani mai t0riu ca s vei c2t de aproape e7ti de adevr'

    !onsider2nd c ai putea 7ti dinainte care era situaia 0n anul l'""" al Erei Galactice spuse 3ummin8r entuiasm nu ar 8i un test corect' Ai 8i 0n mod incon7tient in8luenat de in8ormaiile pe care de

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    57/163

    Atunci, de data asta, am s dorm eu pe podea' Nu, n+ai s 8aci asta' Nu eu am 8ost cea care a cut 0n com su! lapovi'4e 0nt2mpl c nici unul dintre ei nu reu7ea s adoarm' De7i 8cuser 0ntuneric 0n camer 7i de7i !22itul

    permanent de pe Trantor era doar un sunet sla! 0n 0mpre

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    58/163

    E9presul trecu de !locurile de locuine unele dintre ele 8oarte 0nalte dar altele din c2te 7tia 8oartead2nci' Totu7i dac eci de milioane de ilometri ptrai 8ormau un 0ntre& ora7 nu era nevoie de construcii8oarte 0nalte sau 8oarte a&lomerate c%iar dac ele tre!uiau s adposteasc patrueci de miliarde de oameni'*nt2lniser one lar&i 7i ma pe Cinna ar

    putea 0nsemna Hs&eat> iar 0n alte lumi Huliu>' Cele dou aripi cu o s&eat repreint un sim!ol Galacticpentru o aeronav iar acest sim!ol este 0neles pretutindeni''' Pe 3elicon nu 8olosii sim!oluri5

    Nu prea. Helicon este o lume destul de omogen din punct de vedere cultural 7i avemtendina 8erm de a ne 8orma propriile noastre o!iceiuri din cau c suntem eclipsai de vecinii no7tri'

    ezi? spuse Dors. Aici ar putea fi util psi%oistoria ta' Ai putea arta c de7i dialectele suntdi8erite 8olosirea sim!olurilor pretutindeni 0n Gala9ie este o 8or uni8icatoare' Asta n+o s a

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    59/163

    SUN'ASTER +OURTEEN ... Un con%uct"r al Sect"rului >c"1en din &ec3iul 'rant"r... Secun"sc pu2ine despre el, ca de alt$el despre t"2i c"nduct"rii acestui str&ec3i sect"r. aptul c /"ac un"arecare r"l n ist"rie se dat"rea+ rela2iei sale cu !ari Seld"n n timpul u1ii...

    ECYCLOPEDIA GALACTICA

    ;F

    *N 4PATELE compartimentului 0n&%esuit al pilotului se a8lau doar dou locuri 7i atunci c2nd 4eldon sea7e pe scaun tapieria acestuia se mul su! el 7i o plas apru din 8a 7i 0i 0ncon

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    60/163

    4eldon cu o voce su8icient de puternic pentru a 8i auit' N+am nimic 0mpotriv spuse pilotul' Pentru 0nceput suntem 0n urcare 7i 0n c2teva minute ne vom

    a8la deasupra norilor' Acolo nu va mai ploua 7i vom putea ri c%iar stele'emarca sa venise la timp cci c2teva stele 0ncepuser s licreasc printre ultimele rm7ie de7irate ale

    norilor 7i apoi totul 8u inundat de strlucire 0n timp ce pilotul stinse luminile din ca!in' Doar sla!a iluminare apanoului su de !ord rmase s concuree lumina de a8ar' *n

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    61/163

    Hummin mi+a spus c ne vom 0nt2lni cu 4unmaster ourteen' Nu 7tiu nimic altceva'4unmaster ourteen5 Ce/ar putea 8i asta5 2n om, cred. Dup nume nu/mi dau seama dac este !r!at sau 8emeie' !iudat nume. !iudenia este 0n mintea celui care aude' .i eu sunt c2teodat luat drept !r!at de ctre cei care nu

    m/au 0nt2lnit niciodat' !e pro7ti spuse 4eldon 2m!ind' %a deloc. :udec2nd dup numele meu eisunt 0ndreptii s cread asta' =i s/a spus c pe multe

    alte lumi este un nume masculin destul de o!i7nuit' #u nu l+am mai auzit niciodat 0nainte de a te 0nt2lni pe tine' Din cauz c nu e7ti un cltor Galactic' Numele de H3ari> este destul de o!i7nuit pretutindeni de7i

    am 0nt2lnit odat o 8emeie al crei nume era H3are> 7i se pronuna la 8el ca 7i numele tu dar cu He>' *n

    =$co&en dup c2te 0mi aduc aminte numele oamenilor se limitea la numele de 8amilie 7i sunt numerotate' Dar Sunmaster pare prea pretenios pentru a 8i un nume' !e conteaz puin ludro7enie5 Pe Cinna HDors> vine de la o vec%e e9presie local care

    0nseamn Hdarul primverii>' *entru c te/ai nscut primvara5 Nu. Am vut pentru prima oar lumina ilei 0n mi

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    62/163

    Nu trebuie vut' rei s spunei c tre!uie s ne radem pe cap ca 7i dumneavoastr5 *n nici un ca' #u nu sunt ras pe cap =em!ru de tri! 4eldon' Am 8ost depilat la pu!ertate ca toi raii 7i 8emeile

    lor' Dac este vor!a de depilare atunci mai mult ca oric2nd rspunsul este nu''' niciodat' Membru de trib, nu v cerem nici s v radei nici s v depilai' Nu v cerem dec2t s v

    acoperii prul atunci c2nd v a8lai printre noi' !um? Am adus cascete care vi se vor mula pe cap, 0mpreun cu !eni care v vor ascunde

    prul de deasupra oc%ilor spr2ncenele' Le vei purta at2ta vreme c2t v vei a8la printre noi' .i !ine0neles=em!ru de tri! 4eldon te vei !r!ieri ilnic sau ciar mai des, dac este necesar'

    Dar pentru ce trebuie s 8acem asta5

    *entru c pentru noi prul de pe cap este respin&tor 7i o!scen' Sunt sigur c dumneavoastr 7i toi oamenii dumneavoastr 7tii c st 0n o!iceiul altora pe toate

    lumile din Gala9ie s/7i pstree prul de pe cap' .tim' .i cei care ca 7i mine au de/a 8ace din c2nd 0n c2nd cu mem!ri de tri! sunt o!li&ai s suporte

    vederea prului de pe cap' Noi 8acem 8a dar este nedrept s cerem tuturor railor s su8ere la vedereaacestuia'

    *n caul acesta 8oarte !ine 4unmaster spuse 4eldon' Dar spunei/mi un lucru' Din moment ce te na7ticu pr pe cap ca toat lumea 7i din moment ce/l pstrei vii!il p2n la pu!ertate de ce este at2t de necesar s 0l0nlturi5 Este doar un o!icei sau are ar&umente lo&ice5

    *rin depilare, spuse btr2nul =$co&enian cu m2ndrie 0i artm t2nrului c el sau ea a devenitadult 7i depilai 8iind adulii 07i vor aduce mereu aminte cine sunt 7i nu vor uita nici o dat c toi ceilali suntdoar ni7te mem!ri de tri!'

    Nu a7tept replica (de 8apt 4eldon nu 8u 0n stare s &seasc nici una) 7i scoase dintr/un pliu al ro!ei sale

    un pumn de !ucele mici de plastic de di8erite culori privind 0ndelun& Ia cele dou c%ipuri dinaintea lui in2ndmai 0nt2i o !ucic apoi alta 0n 8aa 8iecrei 8i&uri'Culorile tre!uie s se potriveasc 0n mod plcut spuse el' Nimeni nu se va pcli cre2nd c nu purtai

    casc%ete dar nu tre!uie s avei o 0n8i7are neplcut'*n cele din urm 4unmaster 0i ddu o anumit !ucic lui 4eldon art2ndu/i cum s 8ac s 7i/o

    trans8orme 0n casc%et'Te rog s i/o pui =em!ru de tri! 4eldon spuse el' O s i se par mai di8icil la 0nceput dar o s te

    o!i7nuie7ti'4eldon 7i/o puse dar la primele dou 0ncercri casc%eta 0i alunec 0nspre 0napoi atunci c2nd ddu s 7i/o

    tra& pe cea8' *ncepi c%iar de deasupra spr2ncenelor spuse 4unmaster'*7i mi7ca de&etele ca 7i cum ar 8i 8ost tentat s/l a

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    63/163

    0n un&%iuri drepte toate de culoare cenu7ie' *lictisitor murmur Dors' Cumplit de plictisitor' #galitari7ti 7opti 4eldon' ,nuiesc c 0n nici o situaie un rate nu poate revendica dreptul de a avea

    prioritate 8a de altul'*n drumul lor vur muli pietoni pe trotuar' Coridoare rulante nu prea preau s e9iste iar prin

    apropiere nu se aueau sunetele vreunui E9pres' %nuiesc c cele 0m!rcate 0n &ri sunt 8emei spuse Dors' #ste greu de spus, spuse Seldon. /obele ascund totul, iar capetele cele seamn

    0ntre ele' !ele gri sunt 0ntotdeauna 0n perec%i sau cu una al!' Cele al!e pot um!la 7i ne0nsoite iar

    4unmaster este un al!' S+ar putea s ai dreptate' 4unmaster sunt curios''' ridic 4eldon vocea'

    Dac e7ti 0ntrea! ce ai de 0ntre!at de7i nu sunt deloc o!li&at s/i rspund' Se pare c trecem printr/o on reidenial' Nu e9ist nici urm de instituii one industriale''' Suntem o comunitate care se ocup 0n e9clusivitate de a&ricultur' De unde vii de nu e7ti la

    curent cu acest lucru5 .tii c sunt un Provincial spuse 4eldon !os' = a8lu pe Trantor de doar dou luni' !iar 7i a7a asta nu e o scu' Dar dac suntei o comunitate a&ricol cum se 8ace c n/am 0nt2lnit nici un 8el de 8erme5 *e nivele mai 3oase, spuse scurt Sunmaster. Deci M4cogen, pe acest nivel, este 0n 0ntre&ime reidenial5 .i pe c2teva alte nivele' 4untem ceea ce vei' iecare rate trie7te 0mpreun cu 8amilia sa 0n locuine

    care sunt toate la 8el 8iecare &rup trie7te 0n propria sa comunitate care depune aceea7i munc toi auautoturisme la 8el 7i toi raii 7i le conduc sin&uri' Nu e9ist servitori 7i nimeni nu trie7te din munca altuia'

    Nimeni nu se acoper de &lorie mai mult dec2t altul'

    4eldon 07i ridic spr2ncele acoperite spre Dors 7i spuse1 Dar unii oameni sunt 0m!rcai 0n al! 0n timp ce alii sunt 0m!rcai 0n &ri' Asta din cauz c unii sunt rai iar celelalte 4urori' .i noi5 Tu e7ti mem!ru de tri! 7i oaspete' Tu 7i'''cu o pau dup care continu1 ...0nsoitoarea ta nu suntei le&ai de toate aspectele vieii =$co&eniene' Oricum tu vei purta o ro!

    al! iar 0nsoitoarea ta va purta una &ri 7i vei sta 0n locuine destinate oaspeilor care sunt la 8el ca ale noastre' #galitate pentru toi pare un ideal atr&tor dar ce se 0nt2mpl atunci c2nd numrul vostru cre7te5

    *n caul sta plcinta se taie 0n !ucele mai mici5 Numrul nostru nu cre7te' Asta ar necesita o mrire a supra8eei lucru care nu va 8i acceptat de

    mem!rii de tri! din

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    64/163

    8r e9perien' Dac n/a7 8i 8ost eu nu te/ai 8i a8lat aici' .i ce/i cu asta5 Este o aventur' %ine. !are pat 0l pre8eri5 Ce/ar 8i s/l iei pe cel mai apropiat de !aie5El se a7e pe cellalt pat' Mai e ceva care m deran deriv din cuvinte ar%aice care 0nseamn

    Hproductori de 8ermeni>' Cel puin a7a mi s/a spus' Nu sunt paleolin&vist' *n orice ca ei cultiv toatevarietile de micro%ran fermeni desi&ur 0mpreun cu al&e !acterii ciuperci multicelulare 7i a7a maideparte'

    Nu e nimic neobi7nuit spuse 4eldon' =a

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    65/163

    4eldon 0l puse la urec%e 7i spuse1 Au0 Mi+a gurit timpanele'Ascult puin dup care vor!i din nou' Da, mi+a deran3at urecea. Deduc c m putei aui''' Da este camera noastr''' Nu nu/i 7tiu

    numrul' Dors ai vreo idee ce numr are5 # un numr pe micro8on spuse Dors' Poate sta este' *oate, spuse Seldon cu 0ndoial' Numrul de pe aparat este 6LT/;6J:A spuse el apoi 0n

    micro8on' +sta e5''' Deci cum a8lu C-=se 8olose7te 0a mod corect acest aparat 7i c tot veni vor!a cum 8ac sm 8olosesc de !uctrie5''' Cum adic, HTotul 8uncionea 0n maniera o!i7nuit5> Asta nu/mi 8olose7te lanimic''' Ascult aici eu sunt un''' mem!ru de tri! un oaspete de onoare' Nu cunosc care este maniera o!i7nuit'''Da 0mi pare ru pentru accentul meu 7i m !ucur c poi recunoa7te un mem!ru de tri! atunci c2nd 0l auivor!ind''' = numesc 3ari 4eldon'

    4e 8cu o pau 7i 4eldon ridic privirea spre Dprs cu o e9presie de ad2nc su8erin pe 8i&ur' Trebuie s m caute 0n re&istrele lor' .i presupun c o s/mi spun c nu m poate &si''' O m/ai&sit5 Per8ect? *n acest ca 0mi putei da in8ormaii5''' Da''' Da''' Da' .i cum pot s c%em pe cineva din a8ara=$co&enului5''' O% atunci cum pot s iau le&tura cu 4unmaster ourteen de e9emplu5''' ,ine atunci cuasistentul lui a

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    66/163

    Aducea cu sine c2teva vase 7i pru &ata s 0nceap s le e9plice rostul c2nd !rusc 0l cuprinse tul!urarea 7i0i 0ntoarse alarmat spatele lui 4eldon'

    Membru de tri! spuse el evident a&itat casc%eta ta nu este !ine aran

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    67/163

    ciripeasc' 4eldon aduc2ndu/7i aminte de tonurile &rave ale lui 4unmaster 7i de vocea !aritonal 7i nervoas alui Gra$cloud !nui c 8emeile 0n a!sena unei identi8icri se9uale evidente erau o!li&ate s/7i cultive voci 7imaniere sociale distincte'

    #u sunt /aindrop 'ort4+Tree, piui una dintre ele, iar ea este sora mea mai mic' /aindrop 'ort4+'ive, ciripi cealalt' 4untem 8oarte muli Haindrop> 0n &rupul nostru spuse

    apoi c%icotind' Sunt 0nc2ntat s 8ac cuno7tin cu voi spuse Dors cu serioitate dar acum tre!uie s 7tiu cum s m

    adrese vou' Nu pot s v spun numai Haindrop> nu5 Nu, spuse /aindrop 'ort4+Tree. Atunci c2nd suntem am2ndou de 8a tre!uie s 8olose7ti

    numele 0ntre&' !e+ar fi s spunem numai ort$/T%ree 7i ort$/ive doamnelor5 spuse 4eldon'Am2ndou 0i aruncar o scurt privire 8uri7at dar nu scoaser nici o vor!'

    orbesc eu cu ele, Hari, spuse Dors 0n 7oapt'4eldon se ddu 0napoi' Pro!a!il c erau tinere nemritate 7i 8oarte pro!a!il nu aveau voie s se adresee!r!ailor' Cea mai mare dintre ele prea 7i cea mai serioas 7i poate c era cea mai puritan' Era &reu s/i daiseama din c2teva cuvinte 7i dintr/o privire 8u&ar dar avea acest sentiment 7i inteniona s se !aee pe el'

    *roblema este, Surorilor, c noi mem!rii de tri! nu 7tim s 8olosim !uctria spuse Dors' rei s spui c nu 7ti s &te7ti5aindrop ort$/T%ree avea o e9presie scandaliat 7i sever' aindrop ort$/ive 07i stp2ni r2sul'

    (4eldon se convinse c prima sa impresie despre cele dou 4urori era corect') Am avut 7i eu odat o !uctrie proprie spuse Dors dar nu semna cu asta 7i nu cunosc alimentele

    sau cum se &tesc' #ste e&trem de simplu, spuse /aindrop 'ort4+'ive. *i putem arta' $ s pre&tim o mas !un 7i %rnitoare spuse aindrop ort$/T%ree' O s o pre&tim pentru'''

    am2ndoi'

    .ovise 0nainte de a adu&a ultimul cuv2nt' *i era &reu s recunoasc e9istena unui !r!at' Dac nu v deran

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    68/163

    Nu. "ar bucelele de carne din ce erau5 i/ai putut da seama5 De fapt, nu cred c erau !ucele de carne' Aveam pe Cinna un 8el de m2ncare de miel care

    aducea puin cu asta la &ust' Sunt sigur c nu era miel';m spus c m 0ndoiesc c era carne de orice 8el''' Nu cred c cineva din a8ara =$co&enului mn2nc

    la 8el' Nici mcar *mpratul sunt si&ur' Ceea ce e9port =$co&enienii este sunt &ata s pun pariu aproape deceea ce au ei mai prost' Pstrea tot ce e mai !un pentru ei' Am 8ace !ine s nu stm prea mult aici 3ari' Dacne o!i7nuim s m2ncm a7a nici"dat nu vom mai 8i 0n stare s ne acomodm cu m2ncarea miera!il dedincolo spuse ea r22nd'

    4eldon r2se 7i el' Lu o 0n&%iitur din sucul de 8ructe care avea un &ust mult mai plcut dec2t orice altsuc de 8ructe pe care 0l !use vreodat 7i spuse1

    Auzi, atunci c2nd 3ummin m/a dus la -niversitate ne/am oprit la mar&inea drumului s lum masa7i am m2ncat ceva care avea 8ermeni din !el7u&' Avea un &ust ca de''' Nu nu contea ce &ust avea dar n/amcreut atunci c este cu putin ca micro%rana s ai! un asemenea &ust' A7 8i dorit ca 4urorile s mai 8i 8ost 0ncaici' Ar 8i 8ost politicos s le aducem mulumiri'

    #u cred c 7i/au dat 8oarte !ine seama care vor 8i aprecierile noastre' Am remarcat minunatul mirosal m2ncrii 0n timp ce se 0nclea iar ele au spus 8oarte mulumite de ele 0nsele c o s ai! un &ust mai presusc%iar dec2t mirosul'

    *resupun c cea mai mare a spus asta' Da. !ea t2nr a c%icotit''' .i au s revin' *mi vor aduce o roc%ie ca s pot ie7i cu ele s vd

    ma&ainele' .i mi/au e9plicat c tre!uie s m spl pe 8a dac am de &2nd s ies 0n pu!lic' Au s/mi arate deunde/mi pot cumpra ni7te roc%ii de !un calitate 7i de unde pot cumpra m2ncruri &ata preparate de orice 8el'

    Nu/mi rm2ne dec2t s le pun la 0nclit' =i/au mai spus c 4urorile care se respect n/ar 8ace a7a ceva ci arpre&ti m2ncarea cu m2na lor' De 8apt unele din 8elurile pe care le/au preparat pentru noi au $"st doar 0nclite

    7i 7i/au cerut scue pentru asta' Au insinuat 0ns c nu te poi a7tepta de la mem!rii de tri! s apreciee adevratamiestrie culinar a7a c simpla 0nclire a 8elurilor &ata preparate este su8icient pentru noi''' Apropo prea cnu au nici o 0ndoial c eu voi 8i aceea care va 8ace toate cumprturile 7i va pre&ti m2ncarea'

    .tii la noi se spune a7a1 HC2nd te a8li pe Trantor 8 7i tu la 8el cum 8ac Trantorienii'> Da, eram sigur c asta va 8i atitudinea ta 0n aceast privin' Sunt 7i eu un simplu om spuse 4eldon' Scuza obi7nuit spuse Dors 2m!ind u7or'4eldon se ls pe spate cu o senaie de 0ndestulare care 0i producea satis8acie 7i spuse1 Te afli pe Trantor de doi ani, Dors, a7a c ai putea 0nele&e multe lucruri pe care eu nu le

    0nele&' Nu ai impresia c acest sistem social ciudat pe care 0l au =$co&enienii 8ace parte din concepia lorsupranatural5

    Supranatural5 Da. Ai auzit cumva c lucrurile ar sta ast8el5 !e

    0nele&i prin Hsupranatural>5 #ste limpede. $ credin 0n entiti care sunt independente de le&ile naturii care nu sunt le&atede conservarea ener&iei de e9emplu sau de e9istena unei constante de mi7care'

    *nele& 0ntre!i dac =$co&en este o comunitate reli&ioas'u r2ndul lui 4eldon s se mire' /eligioas5 Da. #ste un cuv2nt ar%aic dar noi istoricii 0l 8olosim cercetrile noastre se lovesc mereu de

    termeni ar%aici' Heli&ios> nu este c%iar identic cu Hsupranatural> de7i conine din plin elemente desupranatural' Nu pot 0ns rspunde la 0ntre!area ta concret pentru c n/am 8cut niciodat cercetri 0n modspecial asupra =$co&enului' Totu7i din puinul pe care l/am vut la 8aa locului 7i din cuno7tinele mele dereli&ie din istorie nu m/ar mira dac societatea =$co&enian ar avea un caracter reli&ios'

    *n acest ca te/ar surprinde dac le&endele =$co&eniene ar avea 7i ele un caracter reli&ios5 Nu, nu m+ar mira. Deci, nu s/ar !aa pe documente istorice5 Nu e obligatoriu. #sena le&endei ar putea 8i totu7i autentic din punct de vedere istoric c%iar

    dac au loc de8ormri 7i interpretri supranaturale' Aa, spuse Seldon 7i pru s se retra& 0n sine'*n cele din urm Dors rupse tcerea care se instala 7i spuse1 .tii nu e ceva neo!i7nuit' *n multe lumi &se7ti din plin elemente reli&ioase' Au cptat din ce 0n ce

    mai mult 8or 0n ultimele c2teva secole c2nd Imperiul a devenit din ce 0n ce mai 8rm2ntat' Pe lumea meaCinna cel puin un s8ert din populaie este triteist'

    4eldon 07i ddu 0nc o dat seama cu durere 7i cu re&ret de i&norana sa 0n istorie' Au fost timpuri 0n istorie c2nd reli&ia era mai puternic dec2t acum5 0ntre! el' Sigur, 0n plus apar permanent noi variante' eli&ia =$co&enian oricum ar 8i ea ar putea 8i relativ

    nou 7i restr2ns doar la =$co&en' Nu/mi pot da seama cu adevrat 8r o cercetare serioas' %ine Dors, acum a3ungem la miezul problemei. !rezi c 8emeile sunt mai predispuse s

    8ie reli&ioase dec2t !r!aii5

    Dors @ena!ili ridic spr2ncenele' Nu sunt sigur c putem simpli8ica lucrurile c%iar at2t de mult'

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    69/163

    4ttu puin pe &2nduri dup care continu1 %nuiesc c acele pturi ale populaiei care au mai puine satis8acii 0n s8era natural material sunt

    mai apte s &seasc alinare 0n ceea ce tu nume7ti supranatural sracii demo7teniii asupriii' *n msura 0ncare supranaturalul coincide cu reli&ia pot de asemenea s 8ie mai reli&io7i' Evident e9ist multe e9cepii 0nam!ele ta!ere' =uli dintre cei asuprii pot s nu ai! reli&ie muli dintre cei !o&ai puternici 7i mulumii au'

    Dar 0n =$co&en spuse 4eldon unde 8emeile sunt tratate ca 8iine su!umane''' &re7esc dac presupunc ele ar 8i mai reli&ioase dec2t !r!aii mai aproape de le&endele pe care societatea le/a pstrat5

    Nu a7 pune pariu pe viaa mea 3ari dar a7 8i &ata s/mi risc veniturile pe o sptm2n' %un, zise preocupat Seldon. Dors 0i 2m!i' Ai pus la punct o prticic din psi%oistoria ta 3ari' e&ula numrul JB':FJ1 Cei asuprii sunt mai

    reli&io7i dec2t cei mulumii'4eldon cltin din cap'

    Nu glumi cu psioistoria, Dors. .tii c nu caut re&uli micue ci &eneraliri mari 7i mi din care s pot spune dup ce/l trec prin 8iltrul unui sistem matematic1 HA%a acest &rup de oameni vatinde s devin mai reli&ios dec2t acel &rup dac sunt 0ndeplinite urmtorele condiii 7i deci atunci c2ndomenirea se va con8runta cu aceste condiii va reaciona 0n acest 8el'>

    !e oribil, spuse Dors. *rezini oamenii ca pe ni7te simple aparate mecanice' Ape7i pe !utonulsta 7i omul va avea o contracie 0n acest mu7c%i'

    Nu, deoarece vor fi multe butoane apsate simultan 7i la di8erite &rade de intensitate carevor determina at2t de multe rspunsuri de diverse tipuri 0nc2t pe 0ntre& previiunile vor 8i de natur statisticast8el 0nc2t individul va rm2ne un a&ent li!er'

    De unde 7tii asta5 Nu 7tiu spuse 4eldon'Nu tiu deloc' Sim2ea e a7a' A7a consider eu c or tre4ui s 8ie lucrurile' Dac

    a7 putea &si a9iomele Le&ile 8undamentale ale Omenirii ca s spun a7a 7i aparatul matematic adecvat atunci

    a7 putea spune c sunt stp2n asupra psi%oistoriei' Am artat c teoretic acest lucru este posi!il''' Dar nepractic, nu+i a7a5 .i spun 0n continuare acela7i lucru'-n mic 2m!et 0i cur! !uele lui Dors' Deci asta faci tu, Hari, cau i un 8el de soluie la pro!lema asta5Nu 7tiu' *i

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    70/163

    de mare 0nsemntate cri care preint ritualuri viiunea asupra istoriei poemele sacre 7i c2te 7i mai c2te'De o!icei unele cri sunt accesi!ile tuturor 7i sunt un mi

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    71/163

    P7i 0n micua camer 7i se trei c nu putea s 0nc%id u7a 0n urma lui din cau c Dors 8ora 7i ea u7a cas intre' De/a!ia dup ce se &sir am2ndoi 0n sala de !aie 8u 0n stare s o 0nc%id'

    !e i/a venit5 7uier Dors 8urioas' Ai 8ost pur 7i simplu o !rut 3ari' De ce te/ai purtat 0n %alul stacu !iata 8emeie5

    Trebuia s o 8ac s/mi vor!easc spuse iritat 4eldon' = !ae pe ea ca s o!in in8ormaii' .tiiasta' *mi pare ru c a tre!uit s 8iu crud dar cum alt8el a7 8i putut s/i 0nltur in%i!iiile5

    Apoi o ddu a8ar'C2nd ie7i o &si 7i pe Dors 0m!rcat cu roc%ia'Dors 0n ciuda 8aptului c prea c%eal din caua casc%etei 7i 0n ciuda inerentei lipse de &ust a roc%iei

    reu7ea s arate 8oarte atr&toare' Croiala roc%iei 0i su&era silueta 8r s i/o relie8ee c2tu7i de puin' Centura eiera mai lat dec2t a lui 7i avea o nuan de &ri u7or di8erit de cea a roc%iei' *n plus era 8i9at 0n 8a cu doinasturi al!a7tri din piatr' (emeile reu7eau s se 0n8rumuseee c%iar 7i 0n situaiile cele mai di8icile &2ndi

    4eldon')Privindu/l pe 3ari din cap p2n 0n picioare Dors spuse1 Acum ari e9act ca un =$co&enian' 4untem acum &ata 7i 4urorile pot s ne plim!e prin ma&aine' Da, spuse Seldon, dar dup aceea vreau ca aindrop ort$/T%ree s m duc 0n viit la

    micro8erme'aindrop ort$/T%ree se %ol! 7i se ddu repede cu un pas 0napoi' A7 vrea s le vd spuse calm 4eldon'aindrop ort$/T%ree privi repede 0nspre Dors' Membr de tri!''' *oate c nu 7tii nimic despre 8erme 4or spuse 4eldon'4e prea c atinsese un punct sensi!il' aindrop ort$/T%ree 07i ridic !r!ia cu m2ndrie av2nd &ri

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    72/163

    4eldon se 0ntre! dac nici ea nu dormise toat noaptea 7i spuse1 Sunt gata.*mpreun o ' 4eldon nu 8u si&ur c

    prinsese corect cuv2ntul nemaiauindu/l niciodat p2n atunci'Pe msur ce co!orau 0nspre niveluri din ce 0n ce mai

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    73/163

    N+ai dec2t s crei ce vrei' Totu7i aici e9ist loc pentru creierul uman 7i pentru

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    74/163

    Nici"dat nu m satur'4eldon introduse s8era 0n &ur 7i o simi c se diolv 7i dispare rapid' Gura sa pentru un moment se

    umplu de un lic%id care apoi alunec 0n

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    75/163

    Din cauz c nu prea 8olosesc acest cuv2nt' Eu 0i spun Hsupranatural>' Spune+i cum vrei. #ste vorba de religie, iar noi nu avem a7a ceva' eli&ia este pentru

    mem!rii de tri! pentru roiurile de lep'''4ora se opri s/7i tra& rsu8larea de parc era &ata s se su8oce 7i 4eldon 8u si&ur c vor!a pe care ea nu

    o dusese p2n la capt era Hlepdturi>'Ea 07i recapt controlul' @or!ind 0ncet 7i 0ntruc2tva su! re&istrul ei normal de sopran spuse1 Noi nu suntem un popor religios. /aiul nostru se afl 0n aceast Gala9ie dintotdeauna'

    Dac tu ai vreo reli&ie'''4eldon se simi prins 0n capcan' *ntr/un 8el nu se a7teptase la a7a ceva' idic o m2n 0n retra&ere' Nu ciar. #u sunt matematician 7i raiul meu se a8l tot 0n aceast Gala9ie' Am creut doar c

    din caua ri&iditii o!iceiurilor voastre raiul &"stru... S nu crei asta mem!ru de tri!' Dac o!iceiurile noastre sunt ri&ide asta se 0nt2mpl doar din cau

    c nu suntem dec2t c2teva milioane 0ncon

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    76/163

    captul unei mici scri pe care dac n/ar 8i 8ost ea el nu ar 8i o!servat/o 0n o!scuritate se a8la un 7ir de u7i ladistan mare una de alta'

    !ea din capt murmur ea' Dac e li!er'Era li!er' -n mic dreptun&%i luminos spunea LI,E iar u7a era 0ntredesc%is'aindrop ort$/T%ree privi repede 0mpre

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    77/163

    *ot s o vd 7i eu5i&ura 4urorii 8u traversat de un 2m!et' Deci asta vrei, spuse ea. Mi+am dat seama c vrei ceva atunci c2nd ai cerut s 8ii condus

    prin micro8erme numai de mine'Prea puin ne%otr2t' N+am crezut c era vor!a de Carte, #ste tot ceea ce doresc, spuse Seldon cu sinceritate' *ntr/adevr nu am avut nimic altceva

    0n minte' Dac m/ai adus aici cre2nd c'''Ea nu/l ls s termine' Dar iat/ne aici' @rei Cartea sau nu o vrei5 Te oferi s m la7i s o vd5 !u o singur condiie'

    4eldon sttu puin pe &2nduri c2ntrind posi!ilitatea de a avea pro!leme serioase acum c o 8cuse pe4or s/7i dep7easc in%i!iiile 0ntr/o msur mai mare dec2t intenionase' !e condiie5 spuse el'aindrop ort$/T%ree scoase u7or lim!a 7i 07i linse cu repeiciune !uele' Apoi spuse cu un tremur

    sensi!il 0n voce1 S/i scoi casc%eta'

    J6

    3AI 4ELDON 0i arunc lui aindrop ort$/T%ree o privire nedumerit' Pentru o clip nu/7i dduseama despre ce anume vor!ea ea' -itase c purta o casc%et'

    Apoi 07i duse m2na la cap 7i pentru prima oar simi 0n mod con7tient casc%eta pe care o purta' Era

    neted dar simi u7oara elasticitate a prului de dedesu!t' Nu prea mare' La urma urmelor prul su era su!ire7i nu 8oarte des'

    4puse pipind/o 0n continuare1 De ce5 Din cauz c a7a vreau eu spuse ea' Din cau c asta e condiia dac vrei s vei Cartea' %ine, dac a7a vrei tu spuse el'Cut cu mina mar&inea casc%etei pentru a putea tra&e de ea' Nu, las/m pe mine interveni 0ns aindrop ort$/T%ree' Am s i/o scot eu'*l privea cu lcomie'4eldon 07i puse m2inile pe &enunc%i' Atunci, d/i drumul'4ora se ridic repede 7i se a7e pe pat l2n& el' *ncet cu &ri

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    78/163

    0n rspr' # plcut spuse ea i!ucnind apoi 0ntr/un r2s ascuit care semna cu c%icoteala surorii sale mai tinere'

    4unt dr&ue' Mai e ceva care 8ace parte din condiie5 spuse 4eldon puin cam nelini7tit'*n lumina o!scur aindrop ort$/T%ree prea ca 7i cum s/ar 8i &2ndit c ar mai 8i 8ost dar nu spuse

    nimic' *n sc%im! 07i retrase deodat m2inile 7i le duse la nas' 4eldon se 0ntre! ce ar 8i putut s miroas' !e straniu, spuse ea. *ot... pot s o mai 8ac 7i alt dat5 Dac 0mi dai Cartea destul timp pentru a o studia atunci poate c da spuse el

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    79/163

    atra&e din punct de vedere se9ual' Dup cum am mai spus este esenial s 8ie ascuns vederii' .i t2nrul a &2nditpro!a!il la 8el cci a continuat s spun1 HCu toate astea dac ar 8i s ne 0nt2lnim 0n condiii ceva maiprotocolare 7i dac ai purta o roc%ie nici prin &2nd nu i/ar trece s/mi permii s/i ridic roc%ia 7i s/mi punm2na pe coapsa ta c%iar pe locul pe care 0l ocup acum'> Eu am r2s 7i am continuat s discutm de una de alta',ine0neles c t2nrul odat ce remarcasem poiia m2inii lui nu a mai &sit potrivit s 7i/o in acolo 7i 7i/aretras/o'

    *n acea sear spuse ea 0n continuare m/am 0m!rcat pentru cin cu mai mult &ri

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    80/163

    =$co&enian 7i ca reultat al a7a/isei escapade se9uale cu o 4or am pus m2na pe o carte''' pe Carte' !artea0 A7a e Cartea' 3ai s/o vedem'4eldon o scoase la iveal iar Dors o c2ntri 0n m2na 0n&ri

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    81/163

    interes 8a de aceste cri ca pe un semn al decderii Imperiului'*nl Cartea 7i spuse entuiasmat1 Dar eu sunt curios 7i am s o citesc 7i poate c o s/mi arate cum s 8ac un pas 0nainte 0n direcia

    psi%oistoriei'4per spuse Dors dar dac ai s asculi de s8atul meu mai 0nt2i ai s dormi 7i ai s te apuci de ea m2ine

    diminea c2nd ai s 8ii odi%nit' N/ai s a8li cine 7tie ce dac ai s moi cu cartea 0n m2n'4eldon eit puin apoi spuse1 !e matern e7ti? Am gri3 de tine' Dar eu am de3a o mam care trie7te pe 3elicon' A7 vrea mai de&ra! s/mi 8ii prieten' !2t despre asta i/am devenit prieten 0nc de la prima noastr 0nt2lnire'Ea 0i 2m!i 7i 4eldon 7ovi ca 7i cum nu ar 8i 8ost si&ur c acela era rspunsul pe care 0l a7tepta' 4puse 0n

    cele din urm1 Atunci am s/i ascult s8atul prietenesc 7i am s dorm 0nainte de a m apuca de citit'cu o mi7care ca 7i cum ar 8i avut de &2nd s pun Cartea pe msua dintre paturi eit se 0ntoarse 7i 7i/

    o puse su! pern'Dors @ena!ili r2se u7or' Am impresia c i/e team s nu m treesc 0n timpul nopii 7i s citesc 0naintea ta anumite pri din

    Carte' Nu/i a7a5 #i bine, spuse Seldon 0ncerc2nd s/7i ascund ru7inea poate c da' P2n 7i prietenia are o limit

    iar aceasta este Cartea mea iar psi%oistoria este a mea. De acord, spuse Dors 7i 0i promit c nu vom avea ne0nele&eri pe tema asta' Apropo parc vroiai

    s spui ceva mai devreme atunci c2nd te/am 0ntrerupt 0i aduci aminte54eldon se &2ndi repede' Nu.

    *n 0ntuneric nu se &2ndea dec2t la Carte' Nu se &2ndea deloc la povestea/cu/m2na/pe/coaps' De 8apt ouitase de

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    82/163

    Nu mi+am dat niciodat seama de ce ar&umentul sta este im!ata!il spuse 4eldon' Dac oameniiau a

  • 8/13/2019 Isaac Asimov - Fundatia 1 - Preludiul Fundatiei

    83/163

    !ari=este ridicol' Am zis spresupui. *n matematici noi spunem mereu Hs presupunem> 7i vedem dac la s82r7it dm

    peste ceva care este evident neadevrat sau auto/contradictoriu' O via prelun&it 0nseamn aproape si&ur operioad prelun&it de devoltare' Ar putea s arate de doueci de ani 7i de 8apt s 8ie de 7aieci'

    (e poi 0ntre!a ce v2rsta au' *robabil c au s mint' (e ceri certificatele de na7tere'4eldon 2m!i insinuant' *un pariu pe ce vrei tu dac 0i 8ace plcere pe o !en&uial 0n pat 0n doi c au s

    pretind c aceste lucruri nu se 0nre&istrea sau dac se 0nre&istrea nu pot 8i vute de ctre mem!rii de tri!' Nu pun pariu, spuse Dors. .i dac lucrurile stau a7a atunci este inutil s mai presupui ceva

    despre v2rsta lor'

    %a nu. 12nde7te/te la ar&umentul urmtor' Dac =$co&enienii au o viat lun& care este de patrusau de cinci ori mai mare dec2t a oamenilor o!i7nuii nu pot da na7tere multor copii 8r ca acest lucru s nuduc la o cre7tere verti&inoas a populaiei' Adu/i aminte c 4unmaster a vor!it ceva despre 8aptul c populaianu este lsat s creasc 7i a ltrat remarca asta puin cam 8urios'

    2nde vrei s a5

    Aa0 Acum aduci vor!a de o alt le&end 7i 0nc una 8oarte rsp2ndit' 4unt 8oarte multe lumi care07i ima&inea e9istena 0n timpurile preistorice a ma7inilor cu 8orm uman' Acestea sunt denumite Hro!oi>'

    Pove7tile despre ro!oi continu ea 07i au pro!a!il ori&inea 0ntr/o le&end principal pentru c tema este0n &eneral aceea7i' o!oii au 8ost inventai apoi au crescut ca numr s/au per8ecionat din ce 0n ce mai mult

    p2n au devenit aproape supraumani' Au ameninat omenirea 7i au 8ost distru7i' *n orice ca distru&erea lor aavut loc 0naintea 0nre&istrrilor istorice pe care ne putem !aa asti' Prerea &eneral este c povestea este oima&ine sim!olic a riscurilor 7i pericolelor e9plorrii Gala9iei c2nd oamenii s/au rspmdit de pe lumea saulumile care constituiau locul lor de ori&ine' Pro!a!il c a e9istat dintotdeauna teama 0nt2lnirii cu alte


Top Related